Gaya Hidup

Tips / Nasihat Untuk Anda Pertimbangkan Sebelum Memandu Kedalam Hujan Lebat

Hujan setiap petang di Lembah Klang beberapa minggu ini dan banyak kereta hanyut dalam air banjir dengan pemandu terperangkap dalam kenderaan menunggu air untuk surut.

Perkara terbaik yang anda boleh lakukan ialah jangan memandu sama sekali, tetapi jika anda mendapati diri anda di jalan yang banjir, pilihan yang anda buat akan mengubah hidup anda. Lupakan apa jenis kereta anda memandu atau bagaimana baiknya anda sebagai pemandu. Lupakan apa yang orang lain akan lakukan atau yang anda telah berjaya melalui sebelum ini. Tiada siapa yang boleh meramalkan air banjir atau apa yang berlaku ke jalan raya di bawahnya. Jika ia ditenggelami air, lupakan saja … semasa anda masih mempunyai pilihan.

Berikut adalah beberapa tips yang kami rasa berguna jika anda berhadapan dengan banjir:

  • Rancang perjalanan anda terlebih dahulu. Elakkan kawasan-kawasan yang terdedah kepada banjir, dan faktorkan masa tambahan untuk membolehkan kelajuan yang lebih perlahan dan kesesakan lalu lintas yang mungkin berlaku.
  • Beritahu saudara-mara dan kawan-kawan laluan anda dan jangkaan masa tiba dan di mana mungkin jangan berseorangan.
  • Pastikan wiper cermin depan anda berfungsi sepenuhnya. Jika kedua-dua depan dan belakang tidak mengelap skrin bersih dan jelas gantikan segera.
  • Pastikan petrol / diesel mencukupi. Menggunakan lampu dan penghawa dingin dan kesesakkan trafik akan menambahkan kegunaan bahan api, lebih daripada memandu dalam keadaan biasa.
  • Bawa telefon bimbit dan pastikan ia mempunyai sekurang-kurangnya 50% hayat bateri.

 

 

 

Previous post

HondaJet Disahkan Oleh FAA sebagai Type Certified

Next post

Renault-Nissan Alliance Bersetuju Mengukuhkan Lagi erjasama

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *