Berita Auto

Perlukah Kita Satu Lagi Lebuhraya Tol Dilembah Lembah Klang?

Mungkinkah cadangan lebuh raya tol baharu ini benar-benar menghubungkan timur dan utara Lembah Klang atau sekadar satu lagi projek kroni?

Free Malaysia Today (FMT) telah melaporkan bahawa terdapat lebuh raya bertol baharu yang dirancang untuk 2024 yang akan dibina dari Hulu Klang ke Templer Park bagi mengurangkan kesesakan di Lebuhraya Lingkaran Tengah 2. Lebuh raya ini akan dinamakan Lebuhraya Penyuraian Utara Kuala Lumpur atau Northern Dispersal Expressway (NODE) KL.

Walau bagaimanapun, persoalannya, adakah itu saja sebabnya lebuh raya bertol baharu itu dibina? Lagipun, kita sudah mempunyai begitu banyak lebuh raya di dalam dan sekitar bandar seperti DASH, SUKE, EKVE, SILK, MEX dan banyak lagi dan semuanya menyebabkan lebih banyak kesesakan. Secara realistik, berapa banyak lebuh raya bertol yang diperlukan oleh satu bandar?

Lebuh raya ini disifatkan sebagai penghubung terakhir dalam pelan besar Sistem Jalan Lingkaran Luar KL untuk menghubungkan Lebuhraya KL-Kuala Selangor (Latar) dan Lebuhraya Lembah Klang Timur (EKVE).

Jurucakap kementerian kerja raya menyatakan, “Projek KL Node, yang dijangka bermula pada 2024, akan menghubungkan rangkaian lebuh raya alternatif sedia ada dan menyuraikan trafik di pinggir serta mengurangkan kesesakan lalu lintas di ibu kota.”

Lebuh raya tol baharu ini akan menjangkau 24km dan bertingkat sepanjang 83 peratus daripada laluan itu. Penyokong lebuhraya KL NODE adalah Sambungan Lebuhraya Timur Sdn Bhd (SLT).

KL NODE akan bermula dari Hulu Kelang melalui Taman Perumahan Melawati dan Melati, Gombak, Selayang Heights dan berakhir berhampiran Taman Hutan Eko Kanching.

Lebuh raya bertol baru ini juga akan melalui kawasan termasuk bukit, kawasan perumahan dan kampung, sudah tentu ini masih tertakluk kepada kelulusan akhir. Kawasan yang disertakan disenaraikan di bawah:

· Keluar/Masuk EKVE berhampiran Masjid Al Ridhuan, Hulu Kelang;

· Kampung Pasir, Hulu Kelang (MRR2);

· Taman Melawati dan Taman Permata (MRR2);

· Kg Klang Gate dan Wangsa Melawati (MRR2);

· Desa Melawati, KL East dan Taman Melati (MRR2);

· Gombak Integrated Transport Terminal (MRR2);

· Kampung Sungai Chinchin, Gombak;

· Seri Gombak;

· Kampung Sungai Tua;

· Taman Selayang Mutiara;

· Selayang Heights;

· Jalan KL-Ipoh (FR01); dan

· Keluar/Masuk Latar berhampiran Kanching Eco Forest Park.

Satu perkara penting yang perlu diingat apabila memikirkan tentang lebuh raya bertol yang baharu ialah walaupun terdapat banyak lebuh raya bertol dan jalan baharu yang kita ada di Malaysia, trafik dan kesesakan masih berleluasa.

Jadi, adakah lebuh raya bertol baharu ini benar-benar mencapai kehendaknya dengan pembinaannya? Adakah ia benar-benar mengurangkan kesesakan atau ia hanya satu alasan untuk buat duit.

Terima kasih FMT untuk perkongsian maklumat. Layari laman web mereka di sini.

Previous post

Baidu Apollo RT6 Semua-Elektrik Didedahkan Di China

Next post

Flagship Pusat 3S Kia Baharu Dibuka Di Glenmarie Shah Alam

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *