Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Syarikat EV Milik Cina Ini Berkembang Ke Eropah

Start-up EV kecil nampaknya tumbuh macam cendawan sekarang ini. Sama ada mereka Amerika, Cina atau Eropah, semua orang sepertinya ingin memiliki sebilangan besar pasaran yang belum dimanfaatkan ini, tetapi hanya sedikit yang mempunyai kekuatan yang sama seperti Tesla. Mungkin ini lain dari yang lain. Mereka dipanggil Seres, dan mereka sudah mempunyai satu kaki di Eropah dengan salah satu SUV elektrik mereka.

Seres sebenarnya dinamakan ‘SF Motor’ ketika ia diciptakan oleh pengasas bersama Tesla Martin Eberhard pada awal 2016, tetapi sejak itu dia meninggalkan syarikat itu. Berikutan kesukaran, penangguhan dan pekerja dibuang, syarikat itu akhirnya mendapat tempat di bawah hak milik orang Cina.

Kembali pada tahun 2019. Seres mempersembahkan SF5 mereka, sebuah SUV yang tersedia sama ada sebagai kenderaan semua elektrik atau sebagai kenderaan elektrik dengan jarak jauh. Ia menampilkan rangkaian kereta AliOS 2.0. Versi semua elektrik mempunyai 683hp dan tork 1040Nm dengan masa 0-100km / j 3.5 saat dan jarak 500km. Versi dengan range extender, SF5 EVR, melakukan pecutan abad dalam 4.8 saat dan mempunyai kelajuan tertinggi yang rendah.

Hype tersebut hampar sepanjang tahun 2020 dan kami tidak pasti sama ada mereka berjaya melancarkan kereta di China seperti yang dijanjikan. Tetapi pada tahun 2021, nampaknya syarikat itu kembali beraksi.

Seres akan menjadi jenama milik China ke-2 yang menembusi pasaran Eropah, yang pertama adalah MG Motor, yang dimiliki oleh SAIC. Syarikat induk Seres, DFSK (Dongfeng Sokon) mempunyai 7 lokasi R&D di seluruh dunia, termasuk AS, China dan Jepun. Mereka adalah syarikat EV pertama yang mempunyai tapak pengeluaran di AS dan China. Dan sekarang, mereka akan membawa Seres 3 mereka untuk menyaingi yang lain seperti Kia Niro EV di Eropah.

Tidak seperti Seres SF5, Seres 3 dilengkapi dengan motor elektrik 120kW yang memberikan 329km dengan cas penuh. Baterai LiFePO4 54kWh mereka bebas kobalt dan mempunyai jangka hayat yang lebih lama daripada bateri ion lithium standard. Menurut beberapa sumber, kereta tersebut sudah tersedia di negara-negara seperti Belanda.

Menurut Green Mobility Group, yang mengimport Seres ke Eropah, 50 kereta menuju ke Belanda, dengan 31 kereta didaftarkan sebelum akhir tahun 2020. Perkara ini dilaporkan oleh Netherlands News Live. Yang peliknya ialah laman web Seres sendiri tidak menampilkan Seres 3 di bawah ‘produk’.

Yang menariknya, syarikat induknya, DFSK juga akan melancarkan SUV berkuasa petrol buatan sendiri di Malaysia tidak lama lagi. Ada kemungkinan bahawa Seres 3 didasarkan pada salah satu produk SUF DFSK yang ada ini, tetapi dengan kuasa elektrik.

Previous post

Hyundai Motor Malaysia Tutup Kedai Dan Berpindah Ke Jakarta

Next post

Volvo Tingkatkan Kapasiti Pengeluaran EV Tiga Kali Ganda

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *