Bisnes

Hyundai Motor Malaysia Tutup Kedai Dan Berpindah Ke Jakarta

Ini akan menjadi pelaburan automotif yang pertama dari banyak yang akan meninggalkan Malaysia.

Sementara penjaga industri automotif kita ‘berpura-pura’ bekerja dan terus menandatangani MOU dxemi MOU, komuniti automotif global perlahan-lahan kehilangan kepercayaan terhadap negara kita dan mereka nampaknya lebih berminat untuk melabur di Indonesia, Thailand dan bahkan Singapura.

Meninggalkan Malaysia

Sebentar tadi Hyundai Motor Company di Malaysia yang mempunyai pejabat korporatnya di Jalan PJU 7/5, Mutiara Damansara, 47800 Petaling Jaya, Selangor, Malaysia, memutuskan untuk menutup dan memindahkan operasi mereka ke Jakarta.

Ini bermaksud pekerjaan yang hilang bagi rakyat Malaysia yang bekerja di pejabat ini dan juga kehilangan pelaburan untuk Malaysia kerana Indonesia memberikan insentif cukai yang jelas dan pasti untuk perancangan dan pelaburan masa depan. Ya, penduduk Indonesia jauh lebih besar daripada Malaysia tetapi dengan sistem cukai kereta (sistem disesuaikan) yang berterusan, keperluan untuk melabur di Malaysia menjadi kurang menarik dan jiran kita mengambil kesempatan.

Pelaburan Dengan Jiran Kita

Pada bulan November 2019, Reuters melaporkan bahawa Hyundai Motor akan melabur sejumlah besar di Indonesia ketika meningkatkan kehadirannya di ASEAN. Pelaburan berjumlah RM6.42 bilion telah dipersetujui untuk sebuah kilang pemasangan dengan kapasiti tahunan 150,000 kenderaan untuk pasaran domestik Indonesia, dengan rencana untuk berkembang menjadi 250,000 unit setahun untuk eksport serantau.

Hyundai Motor Co juga baru-baru ini mengumumkan rancangan bernilai RM1.22 bilion untuk membina 3.000 kereta elektrik setahun di Singapura. Inilah sebabnya mengapa penjualan hybrid Hyundai IONIQ telah berakhir di Malaysia dan kita perlu menunggu yang semua elektrik IONIQ (EV) baharu diimport dari Singapura pada tahun 2022 untuk dijual kepada rakyat Malaysia.

Kedua-dua ini adalah kerugian pelaburan RM7.64 bilion untuk rakyat Malaysia dan ribuan pekerjaan. Ini hanya dari Hyundai Motor dan tidak termasuk semua kilang berkaitan EV lain yang sedang dibina di Thailand dan Indonesia.

Hyundai Ioniq Sedan_2022_rear

IONIQ EV Baharu

Papan nama IONIQ 2020 yang baharu akan menjadi rangkaian kenderaan EV tulen untuk wilayah ini. Hyundai akan melancarkan rangkaian EV yang diberi nama di bawah jenama baru, dengan nombor genap yang digunakan untuk sedan dan angka ganjil untuk SUV.

Model pertama di bawah jenama IONIQ adalah CUV saiz sederhana IONIQ 5 yang akan dilancarkan pada awal 2021. IONIQ 5 berdasarkan konsep EV ’45’, yang dilancarkan oleh Hyundai di International Motor Show (IAA) 2019 di Frankfurt sebagai penghormatan kepada kereta konsep pertama mereka.

Pada tahun 2022, Hyundai akan memperkenalkan sedan IONIQ 6, yang berdasarkan konsep terbaru EV ‘Prophecy’ syarikat, yang dilancarkan pada bulan Mac; diikuti IONIQ 7, SUV besar pada awal 2024. Reka bentuk luaran ikonik Prophecy dicirikan oleh bayangan aerodinamiknya dengan proporsi yang sempurna.

Hyundai Ioniq Sedan_2022_interior

Pemasangan Hyundai

Di Malaysia, Hyundai mempunyai kepentingan ekuiti 15 peratus dalam Inokom Corp Sdn Bhd, pemasang automatik yang dikuasai 51 peratus oleh Sime Darby Bhd. Hyundai telah masuk sebagai pemegang saham pada akhir 1990-an dan hibrid IONIQ, Tucson dan Santa Fe dipasang di kilang ini.

Masa Hadapan Hyundai

Hyundai jauh di belakang pesaing Jepunnya di Asia Tenggara. Syarikat penyelidikan LMC Automotive meramalkan penurunan jumlah penjualan kenderaan tahun ke tahun sebanyak 4% di rantau ASEAN pada suku keempat, sebahagiannya disebabkan oleh kelembapan ekonomi di Thailand dan Indonesia akibat Covid-19.

Negara-negara ASEAN, Indonesia, Thailand, Malaysia, Vietnam dan Singapura dijangka menyaksikan penjualan kenderaan gabungan meningkat menjadi 4.49 juta unit pada tahun 2026, daripada 3.16 juta pada tahun 2017 dan Hyundai ingin memanfaatkan jumlah penjualan yang semakin meningkat.

Previous post

GoCar Umum 4 Model Baharu Dan Pelbagai Penjimatan Tambahan

Next post

Syarikat EV Milik Cina Ini Berkembang Ke Eropah

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *