Bisnes

Nissan, Isuzu dan Honda Tutup Kilang Di Filipina

Pada hujung minggu, Nissan mengumumkan bahawa mereka akan menghentikan pengeluaran kenderaan terakhir mereka yang dipasang di Filipina; Almera. Melihat sekilas laman web Nissan tempatan menunjukkan bahawa ini adalah model generasi terakhir yang masih ada. Ini adalah yang terbaru dalam rangkaian penutupan kilang di negara itu.

factories Nissan

Sedikit maklumat latar belakang

Minggu lalu, dilaporkan bahawa pemerintah Filipina akan mengenakan tarif yang secara efektif akan menaikkan harga kenderaan import di negara itu. Ini untuk mengatasi kenaikan kendaraan import yang membanjiri pasar dari pasaran ASEAN yang lain. Mengikuti Perjanjian Perdagangan Bebas ASEAN, Filipina tidak mengambil langkah perlindungan yang memadai, dan juga tidak meningkatkan kemampuannya untuk bersaing di dunia otomotif serantau. Hasilnya, sekitar 70% kereta yang dijual setiap tahun diimport. Sebagai salah satu daripada beberapa pasaran LHD di rantau ini, ini mungkin sedikit lebih sukar bagi mereka.

Namun, walaupun dengan pengumuman tarif baharu (kira-kira RM6,000 setiap kenderaan), nampaknya beberapa syarikat tidak yakin dapat meneruskannya.

Menurut PhilStar, Nissan meninggalkan operasi pasangan tempatan mereka akan menyebabkan 133 pekerjaan hilang di daerah Laguna. Pada tahun 2019, Isuzu juga menutup produksi D-Max tempatan mereka, dengan Honda meninggalkannya pada tahun 2020. Sekarang hanya sebilangan jenama yang terus menjalankan pengeluaran CKD di Filipina. Mereka adalah Toyota, Mitsubishi, Hyundai dan Foton.

Industri automotif yang kita miliki di Malaysia tidak boleh dianggap remeh. Di sini kami masih dapat mengekalkan beberapa operasi pemasangan tempatan. Jenama seperti Mercedes-Benz, BMW, Volvo, Toyota, Honda, Mazda, Nissan, Isuzu, Peugeot, Kia dan banyak lagi mempunyai operasi pemasangan tempatan kenderaan di sini. Walau bagaimanapun, nasib yang sama akan melanda industri kita juga tidak lama lagi jika sesuatu tidak dilakukan sekarang.

Nissan Car Factory

Tahun lepas sejumlah pelaburan berkaitan automotif ditandatangani dengan negara jiran Thailand, Indonesia dan Singapura. Bukan hanya itu, Hyundai, yang pernah menjadi pusat latihan wilayah mereka di Malaysia memutuskan untuk pindah ke Indonesia sebagai gantinya.

Pihak berkuasa perlu mula bertanya pada diri sendiri berapa lamakah mereka dapat mempertahankan industri ini jika tidak ada perancangan yang jelas untuk meyakinkan jenama bahawa mereka bersaing pada tahap yang setara, atau sekurang-kurangnya diberi struktur yang jelas untuk mempertimbangkan pelaburan mereka.

Previous post

Yamaha YZF-R25 Kini Dalam Warna Metallic Cyan

Next post

Caterham Seven 310, 420 dan 620 Kini Di Malaysia!

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *