Bisnes

Jualan Kereta Mercedes-Benz Akan Berpindah Ke Dalam Talian Tidak Lama Lagi

Adakah cawangan pengedar bernilai berjuta-juta ringgit masih untuk Mercedes?

Seminggu yang lalu kami menyoroti berita bahawa peniaga Mercedes Benz yang sudah lama bertapak di Malaysia, Cycle & Carriage telah menghantar surat VSS kepada semua pekerjanya. Ini adalah skema sukarela dan ini menunjukkan bahawa Cycle & Carriage adalah yang pertama dari banyak pengedar kereta berskala besar yang ingin mengurangkan bilangan pekerja mereka (perniagaan masih berterusan di semua cawangan mereka) kerana pandemik Covid-19 terus menekan ekonomi dan mengurangkan jumlah wang yang beredar di pasaran.

Dalam laporan kami, kami ada menyebut bahawa jenama kereta premium seperti Mercedes-Benz ingin memindahkan produk mereka ke dalam talian dan mengurangkan ruang pameran dan penasihat jualan kerana trend ini sedang berkembang di luar negara. Kenyataan ini membawa beberapa komen negatif dan kemarahan dari sebilangan pembaca kami yang mengatakan bahawa kami tidak peka dan sangat negatif. Kami ada menjelaskan bahawa trend ini berlaku di negara lain dan kami mempunyai rakan dan saudara baik yang bekerja dengan pelbagai jenama kenderaan dan akan mengalami kehilangan pekerjaan pada masa akan datang. Jadi, berikut adalah beberapa maklumat untuk anda dan semoga selebihnya mencerna dan memahami apa yang berlaku. Kami tidak mempunyai niat untuk menyusahkan sesiapa pun.

Mercedes-Benz E-Class Coupe

Sebagai Contoh

Pada bulan Oktober 2019 Mercedes-Benz India mengumumkan pelancaran platform e-dagang dengan tujuan untuk menjual 25 peratus keretanya melalui dalam talian menjelang 2025.

Platform e-dagang Mercedes-Benz India dirancang untuk membantu pelanggan membuat tempahan dan mengkonfigurasi kereta tetapi juga mempunyai kemampuan untuk mendigitalkan transaksi mereka. Mercedes juga telah menyenaraikan kereta pra-milik di platform e-dagang. Kemudian pada Januari 2020, mereka menyenaraikan pengedar kereta bekas dan kereta baru mereka. Pada masa itu, 8 dari 21 peniaga telah bersetuju untuk menjadi sebahagian daripada strategi penjualan dalam talian ini dan penjualan dalam talian telah mencapai sekitar 12 persen di India. Menjelang Februari tahun yang sama, sekitar 150 kenderaan terpakai telah berjaya dijual dalam talian.

Yang Pertama Daripada Banyak

Mercedes-Benz adalah pembuat kereta mewah pertama yang menjual kenderaannya secara dalam talian. Pemain lain dalam segmen seperti BMW, Audi, dan Jaguar Land Rover, akan menyusul tidak lama lagi.

Kemas kini Eksekutif mengenai ‘Best Customer Experience 4.0’ – helaian fakta termasuk petikan dari Britta Seeger  dari Mercedes-Benz.

Mercedes-Benz E-Class sedan_2020

Fakta utama mengenai strategi penjualan global Mercedes-Benz:

  • Dengan strategi penjualan global ‘Best Customer Experience 4.0’, Mercedes-Benz secara konsisten memberi tumpuan kepada pelanggan dan keperluan mereka. Penawaran digital dalam penjualan dan selepas jualan semakin menjadi tumpuan. Pelanggan mahu dapat menghubungi jenama kegemaran mereka bila-bila masa, di mana sahaja.
  • Mercedes-Benz, bersama dengan rakan niaga, telah melaburkan sejumlah tiga digit juta di seluruh dunia untuk perkembangan penjualan sejak 2013.
  • Hampir setiap pembelian kenderaan sudah bermula dalam talian hari ini. Kira-kira 90 peratus pelanggan sudah mendapat maklumat mengenai pengedar dengan tepat. Sebelum ini, pelanggan mengunjungi pengedar rata-rata lapan kali sebelum membuat keputusan mengenai sesuatu kenderaan, hari ini rata-rata satu atau dua kali sahaja sebelum membuat pembelian.
  • Dengan kemas kini terbaru konfigurasi kenderaan di lebih dari 40 pasaran, kelajuan, navigasi dan reka bentuk telah diperbaiki untuk pelanggan. Sorotan untuk ini adalah penyatuan yang lebih baik dengan pilihan yang disambungkan seperti menempah pandu uji.
  • Mercedes-Benz adalah pengeluar kereta pertama di Jerman yang melancarkan kedai dalam talian seluruh negara untuk kenderaan baharu pada tahun 2016. Sejak itu, rangkaian kedai dalam talian untuk kenderaan baru dan terpakai telah diperluas ke lebih dari 14 pasaran.
  • Mercedes-Benz menjangkakan akan mencapai seperempat penjualan kereta penumpang global melalui saluran dalam talian bersama dengan rakan dagangnya menjelang tahun 2025.
  • China dianggap sebagai pelopor dalam digitalisasi. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, Mercedes-Benz secara beransur-ansur memperluas penawaran dan saluran digitalnya di China untuk menawarkan pengalaman mewah digital kepada pelanggan. Penerimaan tawaran digital meningkat dengan pesat terutama dalam beberapa bulan terakhir: pada bulan Jun bahagian pelanggan di China yang menandatangani kontrak kewangan elektronik dalam talian adalah 85 peratus.
  • Mengikuti Afrika Selatan, pelanggan di Sweden juga dapat merasakan pengalaman mewah yang lancar dan selesa, kerana semua titik sentuhan yang mungkin untuk pelanggan disatukan dengan lancar dan digital ketika membeli kenderaan baharu. Pada tahun 2021, Mercedes-Benz juga akan beralih ke penjualan langsung kenderaan baharu di Austria.
  • Walaupun dengan kesemua tawaran digital ini, peruncitan fizikal tetap penting untuk pengalaman pelanggan. Tetapi pengedar juga mengalami transformasi digital dengan perkhidmatan dan tawaran baharu untuk pelanggan.
  • Digitalisasi penjualan di Mercedes-Benz juga merangkumi bengkel dan perniagaan selepas jualan. Syarikat menjangkakan bahawa 80 peratus daripada semua janji temu perkhidmatan akan ditempah dalam talian menjelang 2025. Pelanggan akan menerima tawaran individu dan cadangan janji temu yang dapat mereka terima dengan mudah hanya dengan satu klik.
  • Mercedes-Benz akan terus melabur dalam transformasi digital penjualan dan selepas jualannya. Pengalaman mewah yang lancar dan selesa sepanjang perjalanan pelanggan akan menjadi sangat penting untuk kepuasan pelanggan di masa hadapan.

Oleh itu, dengan maklumat di atas, mudah untuk memahami perubahan landskap automotif dan Mercedes-Benz akan menjadi yang pertama di Malaysia yang memperkenalkan ini dalam beberapa bulan akan datang.

Previous post

Toyota Baru Mengajar Supra Cara Untuk Drift Secara Autonomi

Next post

Volkswagen Beetle 1959 Datang Dengan Pilihan Mesin Kopi

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *