Bisnes

Cycle & Carriage Mengeluarkan Surat VSS Kepada Semua Pekerja

Walau bagaimanapun aktiviti menjual kereta Mercedes-Benz akan terus beroperasi tanpa gangguan.

Dealer Mercedes-Benz Premier di Malaysia, Cycle & Carriage Bintang Berhad (CCB) dengan sejarah lama menjual jenama kereta Jerman premium ini di Malaysia sedang menjalankan skim pemisahan sukarela (VSS) untuk semua pekerjanya. Ianya ditawarkan secara sukarela sepenuhnya. Harap maklum bahawa Cycle & Carriage Bintang Berhad akan terus beroperasi di semua kedai dan perniagaan seperti biasa di semua cawangan di seluruh negara. Hanya jumlah pekerja yang berkerja dikurangkan.

Cycle & Carriage Bintang Berhad (CCB), Petaling Jaya, Federal Highway

Sedikit Sejarah

Cycle & Carriage Bintang Berhad memulakan perniagaan di Malaysia pada tahun 1895 sebagai kedai alat ganti dan barangan dan pada tahun 1899 mereka mengembangkan perniagaan mereka menjual basikal, motosikal dan kereta bermotor. Bilik pameran kereta pertama dibuka di Brewster Road, Ipoh pada tahun 1906. Pada tahun 1951, CCB dianugerahkan francais Mercedes-Benz dan selebihnya adalah kisah kejayaan mereka yang hebat.

Perkembangan Perniagaan

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini CCB berkembang pesat di Malaysia dengan peningkatan ruang pameran dan bilik pameran baharu. Pada Februari 2016, CCB mendapat facelift dan menaik taraf Federal Highway Autohaus dengan harga RM43 juta. Pada tahun yang sama pada bulan Mac mereka membuka City Store mereka di TREC, di tengah-tengah bandaraya Kuala Lumpur.

Kemudian setahun kemudian pada Mac 2017, CCB membuka cawangan ke-12 di Cheras dengan kos RM16 juta. Pada tahun 2019, CCB melancarkan kehadiran jenama runcit pertamanya di Cycle & Carriage Bintang Mutiara Damansara. Pada bulan Jun 2020 CCB melancarkan Cycle & Carriage Alor Setar Autohaus. Kemudahan ini adalah yang pertama di wilayah utara yang memperlihatkan kehadiran jenama runcit Mercedes-Benz yang baharu dan yang kedua di rangkaian CCB selepas Mutiara Damansara Autohaus.

Cycle & Carriage Bintang Berhad
Cycle & Carriage Bintang Berhad (CCB) Cheras Showroom Opening

VSS dan BUKAN MSS

Latihan VSS ini akan membolehkan syarikat mempermudah organisasi, meningkatkan kecekapan operasi dan mengurangkan perbelanjaan operasi tahunan kerana Mercedes-Benz seperti kebanyakan jenama kereta lain memindahkan penjualan runcit mereka secara dalam talian dan generasi baru pembeli memilih kereta premium baharu mereka menggunakan telefon pintar mereka. Keperluan untuk mempunyai bilik pameran yang mahal dan perunding penjualan yang suka bercakap dengan pasukan pemasaran dan penjenamaan di belakangnya perlahan-lahan menjadi keterlaluan kerana generasi baharu pembeli kereta tidak begitu berminat dengan ‘pengalaman memandu uji’ atau keperluan untuk mendengar penjelasan perunding penjualan ciri-ciri kereta baharu kepada mereka.

Cycle & Carriage Bintang Berhad (CCB)
Pembukaan Cycle & Carriage Bintang Berhad (CCB) Mutiara Damansara

Seperti membeli iPhone Apple, pengalaman membeli kereta baharu adalah seperti,

  1. Klik untuk membeli pada telefon pintar anda.
  2. Sampai untuk mengambil dari peniaga setelah semua dokumen pembayaran / sewa beli dalam talian selesai.
  3. Keluar dengan ‘suara’ di belakang papan pemuka Benz menerangkan ciri-ciri semasa sementara dalam perjalanan.
  4. Interaksi manusia minima.
Cycle & Carriage Bintang Berhad (CCB)

Skema Pemisahan Sukarela (VSS) Diperjelaskan

Ini berlaku apabila syarikat tidak secara rasmi memberhentikan kakitangan tetapi masih ingin mengurangkan bilangan kakitangannya di seluruh organisasi.

Ini dilakukan di perhimpunan Town Hall syarikat (hari Rabu lalu untuk pekerja CCB) dan pengurusan kanan syarikat akan membuat pengumuman kepada semua pekerja, mereka kemudian akan mengatakan bahawa mereka tidak memberhentikan sesiapa, tetapi akan mengalu-alukan permohonan dari pekerja untuk dipertimbangkan mengambil VSS dan setiap pekerja akan menerima surat yang menyatakan ganjaran mereka jika mereka memilih untuk menerima VSS syarikat.

Cycle & Carriage Bintang Berhad (CCB) Cheras
Cycle & Carriage Bintang Berhad (CCB) Cheras

Skema Pemisahan Bersama (MSS) Diperejelaskan

Ini adalah ketika kedua-dua pihak setuju untuk menghentikan hubungan kerja, maka kata “mutual”(saling) / Kedua belah pihak setuju akan penyelesaian yang merupakan senario win-win untuk semua.

Kakitangan syarikat yang menerima surat VSS boleh meminta bantuan Perkeso.  

Cycle & Carriage Bintang Berhad (CCB)


Previous post

Mengapa Sesetengah Jenama Diberi Layanan Istimewa Di Malaysia?

Next post

Loji Hidrogen Luar Negara Pertama Hyundai akan berada di China

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *