Anugerah / VOTY / Pameran MotorHibrid, Elektrik, Hidrogen

Kereta Elektrik PEUGEOT e-208 Menang British Fleet Award

PEUGEOT terus mengagumkan permulaan tahun 2021 dengan hatchback kompak e-208 memenangi gelaran ‘Electric Car of the Year’.

PUG kecil pemenang anugerah ini telah mengejutkan industri automotif dengan anugerah demi anugerah sejak dilancarkan pada bulan Oktober 2019. Pada tahun 2020 sahaja, ia memenangi anugerah European Car Of The Year 2020 yang mengejutkan semua pesaingnya dan kemudian memenangi Most Dependable Volume Brand dalam JD Power UK Vehicle Dependability Study (VDS) tahunan, diikuti dengan anugerah ‘Best Electric Car’ di Business Car Awards, What Car awards dan juga Autocar Uk. Ia juga membawa pulang Red Dot Award 2020 dalam kategori ‘Product Design’.

E-208 ini mengagumkan para editor dan hakim di laman web British Fleet Car, Company Car Today dengan rangkaian pelepasan sifar, reka bentuk yang menarik dan teknologi yang tinggi untuk membawa pulang gelaran ‘Electric Car of the Year’.

E-208 adalah generasi baharu pertama, kenderaan elektrik sepenuhnya dari PEUGEOT dan ia dilengkapi bateri 50kWh yang disambungkan ke motor elektrik 100kW (136hp) yang mampu memberikan jarak pemanduan hingga 217 batu WLTP dari satu cas. Menyokong pengecasan pantas hingga 100kW, caj 80 peratus dapat diselesaikan hanya dalam 30 minit (sila periksa sistem pengecasan yang diperlukan untuk ini) yang menjadikannya kenderaan yang sesuai untuk pengguna armada yang mencari kenderaan dengan kos rendah semasa wabak ini. Kadar BIK 0%nya (cukai kereta syarikat UK dipanggil cukai Benefit-In-Kind (BIK), kerana kereta itu dilihat sebagai faedah cukai tambahan yang tidak termasuk gaji standard dengan cukai pendapatan dan sumbangan cukai Insurans Nasional) juga membantu penjimatan tambahan perniagaan.

Peugeot e208_‘Electric Car of the Year’_2021_front

Peugeot e-208 baharu menawarkan pengalaman pemanduan yang meriah dengan enjin elektrik 100 peratus, tersedia dari pelancaran:

  • Enjin elektrik 100 KW (136 bhp) menghasilkan tork 260 Nm (tersedia dari 0 km / j) untuk pengaktifan segera,
  • enjin senyap, getaran sifar,
  • paparan teknologi pada skrin tengah (paparan fungsi enjin masa-nyata).

Peugeot e-208 baharu mencadangkan tiga mod pacuan:

  • Eco: untuk mengoptimumkan julat
  • Normal: keselesaan optimum untuk penggunaan harian
  • Sport: keutamaan diberikan kepada prestasi dan sensasi, daya dan tork maksimum (0 hingga 100 km / j dalam 8.1s).
Peugeot e208_‘Electric Car of the Year’_2021_ badge

Dua mod brek juga tersedia melalui tuas gear dengan penjanaan semula bateri yang sesuai:

  • Moderate, memberikan sensasi yang hampir dengan yang dirasakan ketika membrek dengan enjin combustion,
  • Augmented, untuk deceleration terkawal dengan menggunakan accelerator pedal.
Peugeot e208_‘Electric Car of the Year’_2021_charging

Peugeot e-208 baharu menawarkan keselesaan termal terbaik di pasaran dengan:

  • elemen pemanas kuasa tinggi (5 kW) yang dikuasakan oleh bateri HV,
  • pam haba dan kawalan suhu automatik di ruang penumpang, memberikan standard keselesaan yang sama dengan kenderaan yang digerakkan oleh enjin combustion. Jangkauan kenderaan dijaga kerana kecekapan tenaga yang lebih baik berbanding dengan kawalan iklim konvensional,
  • pra-penyejukan terma yang dapat diprogramkan, dikendalikan dari skrin sentuh atau dari jauh oleh aplikasi telefon pintar MyPeugeot®. Selain keselesaan, fungsi ini memungkinkan pengoptimuman jangkauan kenderaan (suhu yang ditetapkan dicapai dengan lebih cepat semasa fasa permulaan) dan memungkinkan suhu fungsional bateri optimum dapat dicapai lebih cepat.

Bahagian dalaman dan ruang bootnya serupa dengan versi berkuasa petrol. Bateri, yang menggunakan isi padu 220L, diletakkan di bawah lantai Peugeot 208 baharu ini.

Peugeot e208_‘Electric Car of the Year’_2021_instruments

Keistimewaan jenama Peugeot, gear larian Peugeot e-208 baharu ini telah dioptimumkan dan penyelesaian teknikal khusus telah digunakan (pengedaran massa optimum). Ini membolehkan Peugeot e-208 baharu mencapai prestasi dinamik setara dengan versi enjin combustion.

New Peugeot e-208 ini dilengkapi dengan bateri berkapasiti besar 50 kWh yang memungkinkan jarak kenderaan hingga 340 km, menurut protokol sertifikasi WLTP ((Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures) dan 450 km menurut NEDC (New European Driving Cycle). Terkait dengan sistem penyejukan ruang penumpang, kawalan suhu yang disejukkan dengan bendalir membolehkan pengisian semula yang cepat, julat yang dioptimumkan dan jangka hayat yang meningkat. Bateri ini dijamin selama 8 tahun atau 160 000 km dengan 70% kapasiti casnya.

Mod pengecasan fleksibel dan disesuaikan dengan penggunaan seharian. Tiga mod cas boleh dilakukan:

  • menggunakan soket domestik konvensional atau dengan pengisian penuh dalam 16 jam, menggunakan soket Legrand® Green Up ™ tugas berat, yang dibekalkan lengkap dengan kabel pengecasan,
  • from a Wall Box, providing a full charge in 5 hours 15 minutes for the three-phase version (11 kW) or in 8 hours for mono-phase (7.4 kW),
  • menggunakan terminal pengecasan awam khusus: peraturan terma bateri membenarkan penggunaan pengecas 100 kW, 80% pengecasan dapat dicapai dalam 30 minit.

PEUGEOT Di Malaysia baru-baru ini menukar penjaga jenama. Nasim (penjaga jenama PEUGEOT sebelumnya) melepaskan hak pengedaran untuk Peugeot dan jenama PSA lain, Citroën dan DS baru-baru ini. Hak untuk menjual kenderaan Peugeot baharu kini menjadi milik Berjaya Auto Alliance, sebuah syarikat yang dibentuk di bawah Bermaz dan Berjaya Corp. Berjaya Auto Alliance akan terus memberikan jaminan, menjalankan perkhidmatan selepas jualan dan mengedarkan alat ganti untuk jenama PSA lain yang. Mari kita lihat samada e-208 baharu ini akan dilancarkan oleh Berjaya Auto Alliance dalam masa terdekat.

Previous post

Prototaip Renault 5 Ini Nampak Seperti Jawapan Kepada Honda E

Next post

Porsche Jual 272,162 Buah Kereta Pada 2020 Menurun 3% Dari 2019

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *