Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Penjualan Kenderaan Elektrik Hyundai Kona Akan Dihentikan Di Korea

Belum ada kenyataan rasmi dari Hyundai

Sejak dilancarkan pada tahun 2018, permintaan untuk Hyundai Kona Electric (EV) telah melebihi semua jangkaan di Korea Selatan dan juga Eropah, berkat pemanduan elektrik yang kuat, jarak pemanduan jauh dan penampilan SUV yang bergaya. Kona EV ini yang berharga dari RM148,887 di England dengan insentif kerajaan telah mencatatkan jarak pemanduan elektrik sejauh 279 batu.

Hyundai Kona Electric_front

Berikut adalah beberapa statistik penting kenderaan elektrik Kona.

  • Terdapat 395Nm tork segera
  • Pecutan 0 hingga 100km / j hanya 7.6 saat yang mengagumkan
  • Output max 150 kW
  • Top speed 104 mph
  • Pilihan pengecasan pantas 1j 15min
  • Caj biasa (7.2kW) 9j 35min

Dalam hanya dua tahun, lebih daripada 120,000 unit telah dijual seluruh dunia, termasuk lebih daripada 53,000 di Eropah. Pada bulan Ogos, tiga model pengeluaran mencatatkan catatan jarak baru 1.026 kilometer dengan cas bateri tunggal di Lausitzring di Jerman. Sementara itu, pada bulan Januari, Kona Electric masuk ke dalam GUINNESS WORLD RECORDS ™ di bawah kategori “Altitud Tertinggi yang dicapai dalam sebuah kereta elektrik”, setelah ia dipandu kepada ketinggian 5,731 meter ke Sawula Pass di Tibet.

Hyundai Kona Electric_dashboard

Sebagai tambahan kepada prestasi yang mengagumkan ini, SUV sub-kompak ini juga memenangi banyak anugerah, tersenarai untuk Senarai Enjin Terbaik WardsAuto 10 untuk 2019 dan memperoleh gelaran “Kereta Elektrik Mampu Milik Tahun Ini” di Auto Express New Car Awards. Pada April 2020, majalah TopGear menamakan Kona Electric sebagai “Kereta Keluarga Kecil Terbaik” mereka dalam TopGear Electric Awards yang pertama, setelah menyelesaikan perjalanan darat sejauh 1.600 kilometer di 9 negara Eropah.

Pada bulan Mac 2020, Hyundai memulakan pengeluaran Kona Electric di kilang pengeluarannya di Czech, Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC). Ini membolehkan syarikat mengurangkan masa menunggu pelanggan untuk kereta elektrik baharu.

Hyundai Kona Electric_being charged

Reuters baru saja melaporkan bahawa pengeluar kereta Korea Selatan Hyundai Motor Co akan menamatkan penjualan domestik kenderaan elektrik terlarisnya (EV), Kona EV, setelah serangkaian kebakaran dan kerosakan sistem brek mendorong penarikan balik massa.

Saluran berita kabel YTN mengatakan Hyundai sedang mengkaji semula pemberhentian penjualan Kona EV di Korea Selatan, sementara JoongAng Daily memetik sumber yang tidak dikenali mengatakan penjualan akan berterusan di Eropah.

EV Kona adalah di antara EV paling laris di Eropah. Penjualan model di luar pasaran rumahnya merangkumi lebih dari tiga perempat daripada jumlah keseluruhan. Pada bulan Oktober, Hyundai memanggil balik Kona EV di Korea Selatan kerana risiko short circuit disebabkan oleh kerosakan sel bateri voltan tinggi.

Recall ini, yang merangkumi kemas kini perisian dan penggantian bateri setelah pemeriksaan, melibatkan 25,564 Kona EV yang dibina pada bulan September 2017 hingga Mac 2020.

Hyundai has also recalled 50,864 Kona EV and Nexo fuel-cell vehicles in South Korea due to faulty electronic braking systems. Hyundai Malaysia had not launched this version due to its high asking price without enough government tax incentives. Only the petrol driven Kona was launched recently. 

Hyundai juga menarik balik 50,864 kenderaan sel bahan bakar Kona EV dan Nexo di Korea Selatan kerana sistem brek elektronik yang rosak. Hyundai Malaysia belum melancarkan versi ini kerana harganya yang tinggi tanpa insentif cukai kerajaan yang mencukupi. Hanya Kona petrol dilancarkan baru-baru ini.

Previous post

Kenderaan Elektrik Mini Cooper SE Menangi Anugerah ‘Green Car’

Next post

Kilang Thailand Adalah Kunci Rancangan Elektrifikasi Mercedes-Benz

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *