Cerita Auto

Subaru Forester Dapat Enjin Turbocharged 1.8L Baharu

Ramai peminat Subaru Malaysia masih ingat penyampaian kuasa Subaru Forester yang kelihatan berkotak pada tahun 90-an. Ini adalah versi awal dari enjin Boxer turbocharged yang memberikan kotak gerabak tampan ini prestasi yang boleh menandingi hot hatchback seperti Golf GTI.

Enjin Turbo Dibersarakan

Jurutera Subaru menghentikan tenaga turbo mereka untuk Forester generasi ke-3 dan menjadikannya kenderaan komuter mesra keluarga. Penjualan masih baik kerana terdapat demografi pembeli baharu yang mahukan kereta keluarga pacuan semua roda yang selamat dan bukan wagon sukan dengan penghantaran kuasa yang menghampiri Impreza.

Pesaing Guna Enjin Turbo

Sementara itu, pesaing mereka dari Jepun dan Eropah mula bermain dengan idea untuk mengecas kenderaan keluarga mereka dengan turbo. Pembeli mencari pelepasan yang lebih rendah, namun mahu menambah power ketika berada di lebuh raya atau setelah berhenti di lampu isyarat. Honda memperkenalkan CR-V turbocharged. Mazda melancarkan turbocharged CX-5 dan dari Eropah, Volkswagen Tiguan mendapat enjin turbocharged dari awal, diikuti oleh Audi, Mercedes dan BMW.

Enjin Menjadi Lebih Kecil

Kemudian muncul idea enjin berkapasiti kecil turbocharging dan Eropah adalah yang pertama yang memulakannya dengan enjin berkapasiti kecil 1.4L bahkan 3-silinder dengan tenaga yang disuap. Penghantaran tenaga adalah segera dan torsi jarak pertengahan baik dan tidak perlu melihat kepada kelajuan tertinggi kerana had kelajuan dikurangkan di bandar-bandar besar.

Subaru Forester Sport 2021 Cabin

Soalan Kami Akhirnya Dijawab

Setelah beberapa tahun mengemukakan soalan mengapa enjin turbocharged DIT 1.6L Subaru Levorg generasi pertama tidak digunakan untuk Subaru XV dan Forester yang popular, akhirnya kami mendapat berita dari Jepun bahawa jurutera Subaru akan melancarkan Forester Sport pada tahun 2021 dengan versi terbaharu enjin turbocharge 1.8L Subaru Levorg (200cc lebih banyak dan mampu memberikan tork lebih 50 Nm). Berita baik dan lama tertangguh.

Forester Sport Baharu

Enjin turbocharged Subaru Forester 2021 untuk menggantikan unit Boxer beraspirasi semulajadi akan menghasilkan 176bhp dan tork 300Nm yang mengagumkan. Enjin turbo suntikan langsung 1.8L mendatar ini akan meningkatkan daya tarikannya di Malaysia berbanding pesaing terdekatnya. Enjin turbo Boxer baharu ini dengan teknologi pembakaran-minima menyeimbangkan pecutan dan prestasi persekitaran pada tahap tinggi. Ia juga membawa kualiti dinamik yang unggul dengan tork yang kuat.

Subaru Forester Sport 2021 driving

Tidak banyak yang akan berubah di bahagian dalam Forester Sport yang sudah lengkap dan di bahagian luar akan ada sedikit perubahan reka bentuk untuk mendorong pembeli kembali ke bilik pameran Motor Image di seluruh negara untuk melihat lebih dekat kenderaan keluarga yang lebih hebat dan sporty ini.

Buat permulaan, Forester Sport ini akan diperkenalkan di Jepun dan mungkin memakan masa sekurang-kurangnya setahun sebelum dilancarkan di negara-negara ASEAN. Ini kerana Subaru Forester kini dipasang di Thailand (kilang pertama di Asia di luar Jepun yang mula beroperasi pada awal 2019) penjualan domestik serta eksport ke Malaysia, Singapura dan negara-negara jiran.

Previous post

Sime Darby Auto Selection Lancar Kedai Dalam Talian

Next post

Berita Baik - Sektor Automotif Global Dijangka Melihat Pertumbuhan Dua Digit Pada 2021

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio. 8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio. Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *