Uncategorized

Mazda Skyactiv-X Menang Anugerah Paul Pietsch 2020

Mazda memenangi satu lagi anugerah untuk teknologi enjinnya

Dengan teknologi enjin Skyactiv-X yang baharu, Mazda menyampaikan satu pertama-dunia yang revolusioner yang menetapkan piawaian dari segi penggunaan bahan api dan pelepasan. Enjin Skyactiv-X dengan teknologi hibrid Mazda lebih cekap dan bersih daripada enjin diesel yang setanding.

Untuk ini, Mazda Motor Corporation baru-baru ini menerima Anugerah Paul Pietsch 2020. Setiap tahun Paul Pietsch Award Antarabangsa ini diberikan untuk perkembangan teknologi inovatif dalam sektor automotif. Tahun ini Mazda diiktiraf untuk teknologi Skyactiv-Xnya.

Enjin petrol pengeluaran dunia pertama dengan penyalaan mampatan membuat kemunculannya dalam Mazda3 baharu, di mana ia boleh didapati untuk kedua-dua lima pintu dan empat pintu Mazda3 Fastback. Enjin ini juga boleh didapati dalam Mazda CX-30 baru sejak September 2019.

Mazda Skyactiv-X wins the Paul Pietsch Award 2020

Enjin Skyactiv-X adalah siri pertama enjin petrol untuk memulakan pembakaran campuran udara bahan api yang tipis seperti enjin diesel melalui penyalaan mampatan. Berbeza dengan enjin petrol konvensional dan sebanding dengan enjin diesel, satu mampatan yang sangat tinggi (16.3: 1) digunakan. Pertama, campuran yang sangat tipis dimampatkan. Pada permulaan kitaran kerja menggunakan suntikan tekanan tinggi, sedikit bahan api disembur di sekeliling palam pencucuh dan dinyalakan dengan percikan api. Peningkatan tekanan dan suhu tambahan yang kecil juga mencukupi untuk merangsang campuran tipis homogen di sekeliling untuk pencucuhan sendiri, yang boleh membakar dengan bersih dan sangat berkesan dengan cara ini.

Mazda Skyactiv-X wins the Paul Pietsch Award 2020

Teknologi Skyactiv-X menggabungkan kecekapan enjin diesel dengan kegembiraan mengambil selekoh dan prestasi enjin petrol. Enjin disokong oleh sistem hibrid standard. Teknologi Mazda M Hybrid menggunakan generator starter belt-driven yang menggantikan kedua-dua alternator konvensional dan starter dalam satu komponen. Penjana pemula dikombinasikan dengan bateri lithium-ion 24-volt. Dengan cara ini, ia boleh memulihkan dan menyimpan tenaga (“memulihkan semula”) apabila menurun atau bila ditekan. Sebagai tambahan kepada sokongan terus drive, pengguna elektrik kenderaan dibekalkan dengan cara ini tanpa membebani enjin pembakaran dalaman.

Mazda Skyactiv-X wins the Paul Pietsch Award 2020

Teknologi enjin Skyactiv-X revolusioner menggabungkan kecekapan enjin diesel dengan kegembiraan menghidupkan enjin petrol.

Bersempena dengan sistem hybrid ringan Mazda M hybrid standard, enjin Skyactiv-X memastikan pemanduan yang hebat dengan ciri-ciri alam sekitar yang sangat baik dan penggunaan bahan api yang sangat rendah. Hasilnya mengagumkan.


Previous post

Dom Punya Dodge Charger - Model LEGO Technic Terkini

Next post

PKP Fasa Kedua Berkuatkuasa Esok (1 April)

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *