Uncategorized

Adakah Geely Akan Membeli Mercedes-Benz Semasa Krisis COVID-19 Ini?

Ia mungkin terjadi dan kita akan melihat Geely sebagai syarikat automotif terbesar di dunia.

Dengan kelembapan pasaran kereta global dan harga saham yang kini rendah, Daimler, syarikat induk Mercedes-Benz adalah bagaikan ‘sitting duck’ di pasaran saham untuk Geely mengambil alih.

Pada 2018, Geely membeli 9.7% kepentingan dalam Daimler AG, pemilik jenama Mercedes-Benz. Pada September 2019, Geely mengetuai pembiayaan swasta untuk Volocopter dan berjaya mengumpul USD55 juta untuk syarikat itu. Pelabur swasta lain Volocopter juga termasuk Daimler AG yang memiliki kepentingan dalam syarikat itu.

Pada bulan Januari 2020, Zhejiang Geely Holding Group Co Ltd dan Mercedes-Benz berkata mereka masing-masing akan melabur USD388.77 juta dalam usaha berpangkalan di China untuk membina kenderaan “premium dan cerdas” di bawah jenama kereta ‘pintar‘.

Lynk & Co

Impak Coronavirus mengena kedua-dua perniagaan profil rendah dan tinggi di setiap negara. Jerman berusaha keras untuk membendungnya dan dengan industri automotif terbesarnya berjalan perlahan manakala China mula kembali pulih dan kilang-kilang kereta dan kilang-kilang lain memulai pengeluaran mereka, Zhejiang Geely Holding Group yang kaya raya dengan mudah boleh membeli Mercedes -Benz.

Ramalan oleh penganalisis kewangan di Norddeutsche Landesbank melihat penurunan dalam pengeluaran automotif dan jualan sepuluh hingga dua puluh peratus berbanding tahun sebelumnya. Dalam laporan Mac 2020, penggabungan dengan pelbagai rakan kongsi mungkin menjadi pilihan.

Laporan kewangan juga menyatakan: “Memandangkan krisis coronavirus, tetapi juga dengan masa yang tidak menentu ini, Daimler mungkin mempunyai masa untuk berfikir tentang penggabungan, terutamanya sejak penilaian syarikat pada masa ini agak rendah.” Permodalan pasar Daimler saat ini hanya sekitar 25 bilion euro, yang membawa group itu dalam jangkauan investor yang kuat dari China. Pemilik Geely, Li Shufu baru-baru ini, sudah menunjukkan minatnya dalam Daimler.

Smart forfour

Sebagai alternatif kepada rakan Cina, para penganalisis juga melihat kemungkinan kerjasama Jerman vs Jerman yang berlaku dengan BMW yang mana kerjasama itu sudah wujud ” dan juga model Jerman-Perancis-Jepun yang mungkin sedang dijalankan dengan Renault dan Infiniti.

Given the dynamic situation, it is difficult to predict whether Daimler boss Ola Källenius can still afford to work around the German government state financial aid. Even if the carmaker does not want to make use of government aid, it is certain that the group will at least make use of the relaxed conditions regarding short-time work which in way that was also what Ola Källenius said in his conversation with the Handelsblattreporter. Maybe government support is needed to ward off ‘hostile’ foreign takeovers. Just imagine, the inventor of the automobile owned by a Chinese car company will be difficult for any German national to accept.

Memandangkan keadaan dinamik, sukar untuk meramalkan sama ada bos Daimler Ola Källenius masih mampu untuk bekerja di sekitar bantuan kewangan kerajaan negeri Jerman. Walaupun pembuat kereta itu tidak mahu menggunakan bantuan kerajaan, pasti kumpulan itu sekurang-kurangnya memanfaatkan keadaan santai mengenai kerja jangka pendek yang juga apa yang dikatakan Ola Källenius dalam perbualannya dengan Handelsblatt reporter . Mungkin sokongan kerajaan diperlukan untuk menangkis pengambilalihan asing. Bayangkan saja, pencipta kereta dimiliki oleh syarikat kereta Cina, akan menjadi sukar bagi mana-mana Jerman untuk menerima.

Coronavirus akan meninggalkan kesannya bertahun-tahun mendatang walaupun dalam industri automotif, yang sudah digoncang dengan serangan globalnya.

Walaupun pengeluaran kilang dan jualan pengguna di China beransur-ansur pulih, Eropah belum lagi memuncak dan ia akan mengambil masa beberapa bulan sebelum sebarang kitaran perniagaan biasa akan dimulakan semula. Juga, jangan lupa dengan kejatuhan harga saham secara besar-besaran kerana krisis ini akan meninggalkan pengeluar kereta besar menjadi terlalu murah dan mudah dibeli oleh syarikat kaya raya Cina.

Previous post

Cara MirrorCam oleh Mercedes-Benz Berfungsi

Next post

Bugatti Guna Pencetak 3D Untuk Hasilkan Komponen

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *