Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Harga Pengecasan IONITY EV Meningkat Sebanyak 500%

Kos baru untuk pemilik kenderaan elektrik kini akan melembabkan penjualan kenderaan elektrik baharu di Eropah (Tesla tidak termasuk kerana mereka mempunyai stesen pengisian persendirian pada harga lama).

Saluran Eropah stesen elektrik IONITY, yang dimiliki oleh BMW Group, Mercedes-Benz AG, Ford Motor Company, Hyundai Motor Group (dengan Hyundai dan KIA) dan Volkswagen Group (dengan Audi dan Porsche) baru sahaja mengumumkan bahawa ia akan mengenakan bayaran kepada kereta elektrik yang mengecas bateri mereka dari Januari 31bagi setiap kWh!

BHPetrol RON95 Euro 4M

Sebelum ini, sesiapa yang ingin berhenti sepenuhnya di stesen IONITY membayar yuran tetap sebanyak 8 euro, tanpa mengira jumlah elektrik yang mereka pakai untuk mengecas bateri. Dalam erti kata lain, jika seseorang datang ke stesen IONITY dengan bateri 10% dan mengecas sekitar 60 kWh itu bermakna ianya telah dikenakan caj 0.13 euro se kWh.

IONITY EV charging prices rise by 500%

Sebagai contoh, di Perancis, kWh untuk kos pengguna domestik hanya 0.19 euro atau 0.24 euro di stesen pengisian Tesla. Di Jerman, pengguna domestik membayar 0.30 euro per kWh, manakala di stesen Tesla kos € 0.33.

Dari 31 Januari tahun ini, kos satu kWh di stesen IONITY akan ditetapkan pada hanya 0.79 euro. Sebagai contoh, Audi e-tron mempunyai kapasiti 95 kWh, yang bermakna kos adalah 75 euro untuk jarak maksimum yang boleh anda bawa dengan elektrik dari bateri 400 kilometer. Rata-rata ini akan menjadi 0.18 euro untuk settiap kilometer perjalanan.

IONITY EV charging prices rise by 500%

Rangkaian IONITY di benua Eropah. 400 stesen dirancangan untuk pembinaan (unggu -203 – sudah aktif, yang putih – 52 – sedang dalam pembinaan)

Memang benar para pelanggan jenama yang disebutkan di atas menerima sebuah elektromobet dan langganan bebas yang terhad sambil menawarkan mereka peluang untuk mengecas elektromobil di stesen IONITY. Selepas tarikh akhir ini, pelanggan akan dapat memilih langganan denga harga yang akan lebih berfaedah.

IONITY EV charging prices rise by 500%

Meanwhile, the charges at Tesla electric charging stations do not exceed 0.33 euros / kWh, so it is less than 2.4 times that proposed by IONITY. Therefore, IONITY’s decision to increase the price so much will stimulate many customers to buy Tesla cars. This effect will surely take place in the used car market and could have an impact on the sale of new electric cars.

Sementara itu, caj di stesen pengisian elektrik Tesla tidak melebihi 0.33 euro / kWh, jadi ianya kurang 2.4 kali daripada yang dicadangkan oleh IONITY. Oleh itu, keputusan IONITY untuk menaikkan harga akan banyak merangsang ramai pelanggan untuk membeli kereta Tesla. Kesan ini pasti akan berlaku di pasaran kereta terpakai dan boleh memberi impak kepada penjualan kereta elektrik baru.

Previous post

Program Subsidi Kerusi Kereta Kanak-Kanak BMW Malaysia Disambut Baik

Next post

Volvo Capai Pertumbuhan Sebanyak 36.1% Pada 2019

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *