Bisnes

BAIC Saingan Geely Untuk Beli 10 Peratus Daimler

Minggu lalu terdapat berita panas industri di mana rakan usaha sama utama Daimler China, BAIC Group memulakan rancangan untuk menggandakan pegangannya dalam Kumpulan Daimler kepada sekitar 10 peratus dan memenangi kerusi lembaga dalam Daimler Group. Sumber-sumber dalam industri itu berkata bahawa Kumpulan BAIC berada dalam misi untuk mengatasi saingannya Geely.

BAIC vs Geely

Beijing Automobile Group Co Ltd (BAIC) milik negara, yang sudah memiliki pegangan saham 5 peratus di Daimler mula membeli saham syarikat Jerman dari pasaran terbuka.

BAIC pada masa ini adalah pemegang saham ketiga terbesar Daimler tetapi kepentingan sebanyak 10 peratus akan menjadikannya pemegang saham terbesar, melepasi saingan Chinanya, Zhejiang Geely Holding Group yang memiliki 9.69 peratus Daimler dan sedang berusaha untuk mengembangkan perkongsiannya dengan Daimler di China.

Dengan pegangan saham sekitar 10 peratus, BAIC sedang berusaha untuk mendapatkan tempat duduk di lembaga penyelia Daimler, yang Geely tidak ada pada masa ini, kata sumber itu.

Kumpulan perbankan HSBC, yang menasihatkan BAICon membeli 5 peratus saham di Daimler sebelum ini, membantu kumpulan berasaskan Beijing dalam pelaburan baru itu, kata salah satu sumber.

Daimler berkata dalam pemfailan peraturan bulan lalu bahawa HSBC memegang 5.23 peratus dalam hak mengundi Daimler secara terus menerusi instrumen seperti swap ekuiti pada 15 Nov.

Apabila ditanya oleh Reuters, Daimler berkata ia tidak menerima apa-apa notifikasi mengenai BAIC menaikkan pegangannya. Ketua Daimler China, Hubertus Troska berkata pada hari Jumaat “kami mengalu-alukan pelabur jangka panjang di Daimler.”

Sumber ketiga yang faham dengan pemikiran BAIC mengatakan bahawa BAIC mahu menjadi pemegang saham yang lebih besar daripada Geely di Daimlerin agar dapat dilihat sebagai rakan kongsi paling senior Jerman itu di China.

Reuters melaporkan pada bulan November bahawa BAIC telah memberi isyarat untuk memperluaskan pelaburannya di Daimler, dengan menyebut sumber yang biasa dengan perkara itu.

BAIC telah menjadi rakan kongsi utama Daimler di China selama bertahun-tahun dan mengendalikan kilang-kilang Mercedes-Benz di Beijing menerusi usaha sama utama dua syarikat, Beijing Benz Automotive.

Dua bulan sebelum pembelian saham 5 peratus diumumkan pada bulan Julai, sumber memberitahu Reuters bahawa BAIC mahu melabur di Daimler untuk mendapatkan pelaburannya di Beijing Benz Automotive.

Rakan kongsi juga merancang untuk merombak kemudahan pembuatan untuk membuat trak berjenama Mercedes menerusi automotif komersial mereka Foton Daimler Automotive (BFDA), Reuters melaporkan pada bulan Ogos memetik dokumen dan sumber yang biasa dengan perkara itu.

BAIC membina pegangan Daimler 5 peratus selepas Li Shufu, pengerusi pembuat kereta swasta Zhejiang yang berpangkalan di Geely, membina pegangan 9.69 peratus dalam Daimler pada awal tahun 2018.

Dengan menggunakan syarikat-syarikat shell Hong Kong, derivatif, pembiayaan bank dan pilihan saham berstruktur, Li terus merancang pelan itu sehingga dia mampu, untuk menjadi pemegang saham tunggal terbesar Daimler.

Sejak pelaburan itu, Geely dan Daimler telah berkata mereka berhasrat untuk membina kereta pintar generasi Smart di China menerusi usahasama.

Geely memiliki Volvo dan 49.9 peratus kepentingan dalam pembuat kereta Malaysia Proton, manakala BAIC, selain Daimler, mempunyai kerjasama dengan Hyundai Motor Korea Selatan.

Previous post

Sila Kongsi Butiran Dan Harga Baru Proton X70 CKD Dengan Kami

Next post

Volkswagen Akan Lancar 34 Model Baharu Tahun Hadapan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *