Bisnes

Lamborghini Akan Membuka Sahamnya Kepada Pemilikan Awam Sepadan Dengan Nilai Ferrari

Saham yang dibuka kepada orang ramai (IPO) Lamborghini bernilai USD11 bilion sama seperti nilai Ferrari.

BHPetrol Merdeka Contest Banner

Keputusan Lamborghini untuk memasuki segmen SUV mewah pada Disember 2017 menjadikannya lebih berjaya berbanding sebelum ini. Ini adalah SUV Urus yang diumumkan di ibu pejabat Lamborghini di Sant’Agata Bolognese, menjadikannya SUV pertama jenama sejak LM002.

Pengeluaran bermula pada bulan Februari 2018 dan dengan pelan oleh Lamborghini untuk membina hanya 1,000 unit pada tahun pertama pengeluaran dan untuk meningkatkannya kepada 3,000 menjelang 2019. Semua ini bertukar dengan cepat kerana Urus menjadi ‘mesti milik’ di seluruh dunia dan sampai saat ini Lamborghini telah menghantarkan lebih daripada 4,600 unit di seluruh dunia.

Lamborghini lwn Ferrari

Jualan yang melambung tinggi ini telah membantu penilaian Lamborghini mencermin Ferrari yang kini berada pada USD11 bilion. Penilaian anggaran sebelumnya untuk Lamborghini adalah hanya USD9 bilion.

Walaupun ini bukan percubaan pertama Lamborghini untuk keluar dari segmen supercarnya (ada SUV terhad pada 1980-an yang dipanggil LM002 yang tidak mendapat pengiktirafan global dan memperoleh  jualan sedikit), Urus telah membantu syarikat itu secara dramatik memperluaskan daya tarikannya dan meningkatkan output. Tahun lepas, jualan naik 51 peratus kepada 5,750 unit, termasuk lebih daripada 1,700 model Urus.

Lamborghini-2

Pasaran Jualan Terbesar

Amerika Utara tetap menjadi pasar tunggal terbesar di mana Lamborghini menjual hampir tiga kali ganda kereta berbanding pasaran kedua terbesar di UK.

Dalam Tahun Fiskal 2018 (1 Jan – 31 Dis), Automobili Lamborghini S.p.A mencapai rekod jualan bersejarah yang lain. Dengan 5,750 kereta yang dihantar kepada pelanggan di seluruh dunia, + 51% berbanding tahun sebelumnya, jenama kereta sukan Itali yang melambung meneruskan pertumbuhan globalnya.

Kedua-dua model kereta sukan super mencapai jualan rekod, dengan itu, menyumbang kepada pertumbuhannya. Jualan V12 Lamborghini Aventador, yang dilahirkan pada 2011, masih sangat kuat dan berkembang sebanyak 3% daripada 1,173 kepada 1,209 unit. Lebih kuat lagi ialah peningkatan jualan Lamborghini Huracán V10, yang berkembang sebanyak 5% daripada 2,642 kepada 2,780 unit. Seperti yang dijangkakan, sumbangan besar kepada peningkatan penjualan global datang dari Super SUV Urus, dengan 1,761 unit dihantar kepada pelanggan sejak diperkenalkannya pasaran pada Julai 2018.

Lamborghini-3

Previous post

Modenas Power Store Tawar Pelbagai Perkhidmatan Untuk Pemilik

Next post

Festival Toyota Gazoo Racing & Vios Challenge Musim 3 Di Kuala Terengganu

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *