Bisnes

Kenapa Jualan Camry, Accord, Mazda6, Optima & Sonata Perlahan?

Adakah sentimen ekonomi atau perubahan citarasa?

BHP Banner Sedan Sale Drop

Segmen sedan eksekutif / keluarga di Malaysia adalah kebanggaan industri kereta kira-kira 20 tahun lalu. Pada masa itu, permintaan untuk hatchback kurang dan crossover belum dicipta.

sedan sales slow 2

Kemudian datanglah SUV. Ia menarik minat rakyat Malaysia serta seluruh dunia automotif dan setiap jenama kereta mahukan bukan satu, tetapi dua atau tiga versi SUV untuk memenuhi trend yang semakin meningkat.

sedan sales slow 3

Kemudian tiba-tiba, timbul minat un tuk kereta hatchback. Secara teori, crossover adalah kereta hatchback dengan platform lebih tinggi dan roda yang lebih besar dan gerbang roda yang lebih luas. Lihat saja Honda Jazz dan adik crossovernya, H-RV. Hampir sama tinggi, sama ruang dan sama lebar, cuma rodanya lebih besar dan lengkungan yang lebih lebar meletakkannya di segmen baru yang dipanggil crossover.

sedan sales slow 4

Eropah sudah lama berbuat demikian dan Jepun dan Korea baru saja mendapat sambutan hangat.

sedan sales slow 5

Mazda mempunyai CX-3, CX-5, CX-7 dan tidak lama lagi CX-8 semua menjual melebihi jangkaan. Toyota pula macam tidak percaya betapa popularnya crossover CH-R mereka di bilik pameran mereka.

Dengan kenaikan mendadak jualan SUV, jualan sedan eksekutif / keluarga pula menurun. Kereta seperti Accord yang dulunya penuh di tempat letak kereta korporat, kini digantikan dengan populariti Honda CR-V.

sedan sales slow 6

Camry yang hebat yang menjadi kegemaran keluarga dan pemilik perniagaan perlahan-lahan melihat momentum jualannya dipindahkan ke SUV meskipun penampilan sedan sukan dan kebolehpercayaannya yang tidak dapat disangkal.

Ini mungkin mengapa Nissan di Malaysia berhenti menjual Teana sedan dan juga Sylphy. Ya, sudah agak lama, kedua-dua sedan Nissan ndikeluarkan dari barisan jualan mereka dan jualan Nissan kini tertumpu kepada SUV X-Trail mereka yang popular.

Jadi, inilah sebabnya mengapaHonda Accord semua baharu yang dilancarkan di Thailand tahun lepas masih belum dilancarkan di Malaysia.

Adakah Honda Malaysia menunggu untuk melihat bagaimana saingan mereka bertindak terhadap kelembapan segmen ini?

Adakah Toyota juga merasa peralihan ini dan telah memutuskan untuk melancarkan (akhirnya) RAV 4 SUV  semua baharu untuk mengimbangi jualan sedan yang makin menghilang?

sedan sales slow 7

Previous post

Kemaskini Audi S4 Untuk Tahun 2020 Dengan Keseronokan Visual

Next post

Art of Speed 2019 Catat 55,000 Pengunjung

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *