Bisnes

Apakah Status 36 Pemegang AP Kereta BAHARU?

Sejak beberapa bulan yang lalu, beberapa pembaca kami bertanya mengenai status audit 36 pemegang Approved Permits (AP) kereta terpakai / baikpulih. Ketika pertama kali kita mendedahkan kelulusan 36 pemegang AP baharu di Malaysia dan melaporkannya pada 7 Mac 2019, berita itu mendapat perhatian ramai dan menarik perhatian Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) dan juga beberapa portal berita yang berkongsi penemuan kami.BHP Banner AP Holders

Ramai rakyat Malaysia tidak berpuas hati mengenai penerbitan AP telah meningkat dan bukannya dikurangkan.ap holders 2

MITI segera mengeluarkan kenyataan bahawa 36 pemegang AP baharu itu akan diaudit dan diperiksa untuk memastikan bahawa setiap pemegang AP BAHARU menjalankan perniagaan dengan betul dan bukan hanya menjual AP kepada pemegang AP sedia ada atau pengedar kereta terpakai yang tidak layak menerima AP (seperti yang dilaporkan dalam artikel 7 Mac).

Sekarang, lebih kurang 4 bulan kemudian, kita perlu berkongsi status audit dengan para pembaca kerana ini adalah isu yang belum diselesaikan dan rakyat Malaysia inginkan jawapan.

Sementara itu, portal berita, MalaysiaKini baru sahaja melaporkan bahawa MITI telah menyelesaikan siasatan awal mengenai syarikat yang tidak aktif yang menerima permit untuk mengimport 50 kenderaan. Krew pelapor Malaysiakini mendapati bahawa sekurang-kurangnya satu syarikat – SH Warisan Sdn Bhd – tidak aktif dan tidak mempunyai bilik pameran.

Setiausaha Agung MITI Lokman Hakim Ali berkata kementerian masih belum memutuskan sama ada untuk menyiarkan penemuan siasatan atau tidak kerana perkara itu perlu dibincangkan dengan Menteri MITI, Darell Leiking.ap holders 3

Pernyataan MITI pada 13 Mac, 2019 menggariskan beberapa syarat yang ketat di mana pemegang AP sedia ada serta pemohon baru dinilai sebelum AP mereka dikeluarkan pada 2019. Syarikat-syarikat ini:

1. Mesti 100% syarikat milik Bumiputera berdasarkan pendaftaran mereka dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM).

2. Modal berbayar sekurang-kurangnya RM1 juta.

3. Harus berpengalaman sekurang-kurangnya 2 tahun dalam menjual dan mengedar kenderaan bermotor.

4. Tidak boleh mempunyai pengarah / pemegang saham / pasukan pengurusan dengan saham di syarikat lain yang memegang AP terbuka.

5. Mesti mempunyai sekurang-kurangnya 5 kakitangan sepenuh masa dalam pengurusan, pemasaran dan jabatan teknikal.

6. Harus mempunyai bilik pameran dan pejabat yang sesuai

7. Harus mempunyai keupayaan kewangan dan pengurusan untuk menjalankan perniagaan untuk menjual kenderaan yang diimport melalui AP Terbuka.ap holders 4

Apabila sebuah syarikat telah diperuntukkan AP Terbuka, mereka mesti mematuhi keperluan tambahan:

1. Apa-apa perubahan pegangan ekuiti dan pengarah mana-mana syarikat mesti mendapatkan kelulusan MITI sebelum ini boleh dilaksanakan.

2. Tiada penggunaan orang-tengah atau perantara untuk menjual kenderaan AP Terbuka ini.

3. Pembukaan cawangan-cawangan baru untuk menjual kenderaan yang diperoleh melalui AP Terbuka mesti mendapat kelulusan MITI.

4. Kenderaan mesti dipaparkan atau disimpan dalam premis yang diluluskan oleh MITI.

5. Dokumen untuk pengimportan (Bill of Lading / Airway Bill) tidak boleh melebihi 1 bulan dari tarikh syarikat mengemukakan permohonan AP kepada MITI. Nama syarikat dalam dokumen ini mestilah sama dengan nama syarikat dalam permohonan MITI dan borang kelulusan.

6. Syarikat mesti menghasilkan angka import dan jualan serta rekod inventori kepada MITI sebelum 10hb setiap bulan.

7. AP mesti digunakan pada tahun kelulusan, sebelum 31hb Disember setiap tahun.

8. Syarikat mesti menyediakan waranti sekurang-kurangnya satu tahun dan mempunyai perjanjian dengan Pengilang Peralatan Asal / Original Equipment Manufacturer (OEM) untuk menyediakan perkhidmatan selepas jualan.

Hasil daripada permohonan dan syarat-syarat kelulusan yang ketat, hanya 164 daripada 282 permohonan diluluskan oleh MITI. Daripada 164 pemohon yang diluluskan, 128 adalah syarikat sedia ada dan 36 syarikat yang sebelum ini tidak menerima apa-apa AP (disebut sebagai “syarikat baru”). Daripada 109 permohonan oleh syarikat baru, hanya 36 diluluskan.   ap holders 5

 

 

 

 

Previous post

Proton Saga Bersara

Next post

Toyota Land Cruiser, Memang Boleh Dipercayai … Hingga Ke Hari Ini!

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *