Berita Auto

Lotus Cars Dapat Kilang USD 1.3 Billion

Geely merancang untuk mula menghasilkan kereta Lotus di China buat kali pertama dengan pembukaan kilang baru USD1.3 bilion di bandar Wuhan. Kilang baru ini akan mempunyai kemampuan untuk menghasilkan sehingga 150,000 Lotus Cars dalam setahun yang akan meletakkan Lotus kembali pada peta automotif global sebagai pesaing kereta sukan yang serius. Tahun lepas, Lotus Cars menghasilkan 1,630 kereta kecil dari kilang Norfolk bersejarahnya di England. Sementara itu, kilang baru di Wuhan sedang direka untuk mengeluarkan kedua-dua Lotus Cars semua elektrik dan juga petrol.

Lotus Cars juga akan menghasilkan pelbagai crossover baharu untuk bersaing dengan jenama supercar premium, Porsche dan Lamborghini kerana Geely sebelum ini telah mengumumkan rancangan besar untuk menguasai segmen SUV yang semakin meningkat di China yang telah menyaksikan peningkatan dari 4.07% pada tahun 2014 menjadi 5.01 % pada tahun 2018, menurut data perundingan JD Power.

Geely yang memiliki 51% daripada Lotus Cars sudah memiliki Volvo dan ini akan membolehkannya dengan mudah berkongsi teknologi Volvo EV dan hibrid plug-in dengan Lotus Cars generasi akan datang yang akan menggurangkan kos dan meningkatkan kecekapan. Tambahan pula, bahagian “elektrifikasi prestasi Volvo”, Polestar boleh digunakan dengan mudah untuk semua Lotus Cars masa depan.

 

Previous post

Proton Perdana Perlu Ganti Inflator Takata Mereka

Next post

BMW Group Malaysia Catat Jualan 14,338 Unit pada 2018

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *