Bisnes

Hyundai Dan Kia Melabur USD250 Juta Dalam Grab

Hyundai Motor Group dan Grab Holdings Inc., platform mudah alih O2O (dalam talian ke luar talian) yang terkemuka di Asia Tenggara hari ini mengumumkan perjanjian di mana Hyundai Motor Company dan Kia Motors Corporation akan melabur tambahan US $ 250 juta ke Grab dan menubuhkan perkongsian untuk program pilot EV di seluruh Asia Tenggara.

Di bawah perkongsian EV ini, Grab dan ahli gabungan Hyundai Motor Group akan membawa bersama stakeholders dari industri EV untuk bekerjasama dalam langkah-langkah untuk meningkatkan penggunaan dan kesedaran EV di Asia Tenggara.

Sebagai permulaan, Grab, Hyundai dan Kia akan melancarkan satu siri projek perintis EV di Asia Tenggara bermula dengan Singapura pada 2019. Projek perintis akan memberi tumpuan kepada penggunaan EV untuk memaksimumkan kecekapan kos untuk rakan kongsi Grab. Perkongsian EV juga akan bekerjasama dengan pihak berkepentingan serantau termasuk kerajaan dan pemain infrastruktur untuk meningkatkan infrastruktur EV di rantau ini, seperti pembinaan rangkaian stesen caj cepat. Perkongsian EV juga akan meneroka pembangunan pakej penyelenggaraan yang disesuaikan untuk pemandu EV Grab dan menjalankan penyelidikan bagaimana EV boleh digunakan dengan cekap di Asia Tenggara di bawah keadaan iklim yang panas dan lembap.

Tiga syarikat itu juga akan meneroka bagaimana untuk menyesuaikan EV untuk mengoptimumkan mereka untuk platform perkhidmatan mobiliti.

Pelaburan tambahan membina perkongsian strategik Grab dengan Hyundai dan membawa pengumpulan dana Grab ke US $ 2.7 bilion. Grab berada di landasan untuk mengumpul lebih dari AS $ 3 bilion menjelang akhir tahun ini. Pelabur dalam pusingan pembiayaan semasa Grab termasuk Booking Holdings, Microsoft, Toyota, dan institusi kewangan global seperti OppenheimerFunds, Goldman Sachs Investment Partners dan Citi Ventures.

Hyundai mula melabur dalam Grab pada bulan Januari, dan kedua-dua syarikat itu mula meneroka kerjasama dalam sektor EV. Inisiatif terbaru Grab, yang memperluaskan kerjasama dengan kumpulan automotif Korea untuk memasukkan Kia, merupakan satu kejayaan dalam usaha berterusan syarikat untuk mempromosikan penggunaan EV di Asia Tenggara. Pada bulan Ogos, Grab mengumumkan perkongsian dengan penyedia utiliti tenaga Singapura, SP Group, untuk menggunakan rangkaian pengisian EV awam SP Group untuk EV itu.

Dengan komitmen untuk memacu inovasi yang akan meningkatkan kedudukannya dalam pasaran mobiliti masa depan, Hyundai dan Kia telah membuat pelaburan strategik yang penting dalam menjanjikan permulaan. Dari teknologi seperti pemanduan autonomi dan kecerdasan buatan, untuk ride-sharing dan segala di antara, Hyundai Motor Group sedang membina rangkaian pakar industri yang akan menyumbang kepada peningkatan kehidupan rakyat menerusi pembangunan perkhidmatan mobiliti inovatif. Sejajar dengan matlamat untuk menjadi peneraju dalam mobiliti yang bersih, Kumpulan itu juga merancang untuk membangun lebih dari dua kali ganda bilangan model mesra alamnya hingga ke 38 menjelang 2025.

Grab adalah salah satu platform O2O mudah alih yang paling kerap digunakan di Asia Tenggara, menyediakan perkhidmatan harian yang paling penting kepada pengguna. Hari ini, aplikasi Grab telah dimuat turun ke lebih daripada 125 juta peranti mudah alih, memberikan pengguna akses kepada lebih dari 8 juta pemandu, peniaga dan ejen. Grab mempunyai armada pengangkutan darat terbesar di rantau ini dan telah memacu lebih daripada 2.5 bilion perjalanan sejak penubuhannya pada tahun 2012. Grab menawarkan pelbagai perkhidmatan pengangkutan atas permintaan di rantau ini, sebagai tambahan kepada perkhidmatan penghantaran makanan dan pakej, merentasi 235 bandar dalam lapan negara.

Previous post

Jaguar F-Type Edisi Bendera Penamat

Next post

Volkswagen Lancar Polo Edisi Khas Sempena Karnival Membeli-belah Lazada 11.11

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *