Berita Auto

Apa Kata Beberapa Rakyat Malaysia Tentang Subsidi Petrol Bajet 2019

Bajet Malaysia 2019 baru sahaja diumumkan dan berapa daripada mereka yang di kelas tengah dan kebawah tidak semuanya gembira dengan subsidi petrol yang diumumkan oleh Menteri Kewangan. Ini sebabnya …

“Pakatan Harapan melalui manifestonya telah berjanji untuk memberi subsidi minyak secara bersasar kepada pemilik kereta persendirian dengan kapasiti enjin 1,300cc dan ke bawah atau pemilik motosikal 125cc dan ke bawah. Atas rasa keprihatinan, Kerajaan telah memutuskan untuk menambahbaik janji tersebut dengan memberi subsidi kepada pihak memiliki sebuah kereta sahaja yang berkapasiti enjin 1,500cc dan ke bawah atau motosikal berkapasiti enjin 125cc dan ke bawah.

Melalui mekanisme ini, Kerajaan akan memberi subsidi petrol RON95 sebanyak 30 sen seliter terhad kepada 100 liter sebulan bagi kereta atau 40 liter bagi motosikal. Mekanisme baharu ini dijangka bermula pada suku kedua 2019. Untuk ini, RM2 bilion diperuntukkan dan dijangka dapat memanfaatkan seramai 4 juta pemilik kereta dan 2.6 juta pemilik motosikal.

Bagi meningkatkan kecekapan penggunaan sumber di samping membendung ketirisan berikutan perbezaan harga minyak dan penyeludupan rentas sempadan, Kerajaan akan mengapungkan semula harga petrol RON95 di pasaran berdasarkan Automatic Price Mechanism (APM).

Subsidi di atas seolah-olah sedikit tidak realistik kerana pemilik kereta mewah seperti kereta RM227,888, Mercedes A-Class A200 semua baharu yang mempunyai enjin enjin kapasiti kecil, 1.3L turbocharged akan mendapat manfaat daripada subsidi bahan api sementara pemilik kereta yang lebih tua dengan enjin berkapasiti besar seperti Proton Inspira 1.8L tahun 2011  (bernilai hari ini pada RM25,000) tidak akan mendapat subsidi bahan api ini.

Jadi, jika anda seorang pemilik satu kereta dan baru sahaja membeli Mercedes-Benz A200 baharu, anda akan mendapat 30 sen setiap satu liter  (sehingga 100 liter) setiap bulan dan jiran anda yang kurang mampu yang memandu ProtonInspira 1.8L  berusia 7 tahun  tidak mendapat sebarang subsidi.

 

Previous post

Bajet 2019 Subsidi Minyak Secara Bersasar

Next post

Shell Malaysia Tuan Rumah Meet & Greet Peminat Dengan Jorge Lorenzo

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *