Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Kami Ada Meramalkan Bahawa Kereta Kebangsaan Ke-3 Mungkin Lynk & Co

Tun Mahathir melawat China dan kami meramalkan 2 bulan lalu bahawa program kereta kebangsaan baharu ke-3 itu berkemungkinan usahasama dengan syarikat kenderaan elektrik China LYNK & Co. Mengapa? Kerana LYNK & Co adalah jenama baharu Geely Auto.

Pada 2017, kita melihat pelancaran 01, produk pertama dari jenama terbaru Geely Auto, LYNK & Co. “Born Global And Connected,” LYNK & Co menetapkan penanda aras baru untuk pengeluaran EV di seluruh dunia dengan kilang baru di China. Kilang teknologi tinggi baru / ultra moden ini menggabungkan teknologi dan pembuatan pengetahuan dari unit Geely dan Volvo Cars gergasi China, Zhejiang Geely Holding Group.

Kompleks Zhangjiakou membina LYNK & Co 02 SUV dan sedan dipanggil 03 untuk pasaran China. Pada masa ini, kilang itu mempunyai kira-kira 1,800 pekerja dalam satu anjakan harian, bekerja bersama hampir 300 robot. Apabila kilang ke peralihan kedua, ia akan menggunakan 3,000 orang yang mampu membina kira-kira 200,000 kereta setahun. Mereka adalah tahap pekerjaan dan pengeluaran yang konsisten dengan tumbuhan auto pasaran global yang matang.

Harus di ambil kira, LYNK & Co sedang membina kenderaan panduan kiri untuk pembeli China dan Eropah. Sekiranya Malaysia bekerjasama dengannya, Malaysia boleh menjadi hab pembuatan kenderaan panduan kanan yang membolehkan akses jualan mudah ke ASEAN termasuk Australia dan New Zealand. Model LYNK & Co semasa adalah hibrid plug-in dan mereka bekerja kearah barisan kenderaan elektrik penuh pada tahun-tahun akan datang. Selain dari rangkaian elektrik berjarak 50 km (31 batu). Hibrid plug-in adalah pasangan enjin tiga silinder turbocharged 1.5 liter dengan motor elektrik. LYNK & Co merancang untuk secara beransur-ansur menambah kenderaan yang lebih berkuasa ke barisannya dan ini adalah di mana program kereta kebangsaan Malaysia ke-3 bermula.

Sekiranya Malaysia mula berbincang dengan LYNK & Co sekarang, masa  rundingan  dibuat dan kilang baru dibina, barisan kenderaan elektrik penuh boleh siap untuk dipasang dalam panduan kanan dan rakyat Malaysia dan rantau ini boleh mempunyai kereta nasional ke-3 Malaysia akan menjadi kenderaan elektrik penuh dengan membina Volvo dan kuasa bateri Geely. Kan?

 

 

Previous post

Aston Martin DB5 Bakal Dihasilkan Semula

Next post

Proton Pecah Rekod Malaysia Book of Records Berusia 17 Tahun

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *