Bisnes

Geely Holding Naik Ke Tempat 267 Di Fortune Global 500

Geely Holding Group (Geely Holding), syarikat teknologi automotif terbesar milik China, meningkat 76 tempat dalam Fortune Global 500 2018 hingga 267 selepas pendapatan tahun lalu mencapai AS $ 41.1 bilion.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Peringkat ini menandakan tahun ketujuh berturut-turut yang dipamerkan oleh Kumpulan itu dalam Fortune Global 500. Geely Holding menandakan ranking Fortune 500 terbaru dengan mengeluarkan ringkasan berikut dari kemajuannya sejak tahun lalu:

Geely Holding mencapai keputusan yang sangat kuat pada 2017 berikutan jualan rekod di anak-anak syarikat teras Kumpulan: Geely Auto dari China dan Volvo Cars, kumpulan automotif Sweden yang ikonik. Geely Auto menjual lebih daripada 1.24 juta kenderaan pada tahun 2017, peningkatan 63% tahun ke tahun, sementara jualan unit di Volvo naik 7% kepada 571,577 kenderaan.

Pada separuh pertama tahun 2018, Geely Holding terus berkembang dengan pesat. Dalam tempoh enam bulan hingga 30 Jun, jualan Geely Auto mencapai 766,630 kenderaan, peningkatan 45% TkT. Volvo Cars menyaksikan pertumbuhan ketara di belakang model XC40, XC60 dan XC90 memenangi anugerah dengan jualan mencapai 317,639 kenderaan, peningkatan 14.4% YoY.

Antara operasi Geely Holding yang lain, jenama LYNK & CO yang baru diperkenalkan, yang dicipta untuk generasi baru pengguna automotif di kawasan bandar, telah mencatatkan hasil yang kukuh sejak dilancarkan pada Disember 2017 dengan jumlah jualan untuk setengah tahun pertama mencapai 46,252 unit. Kenderaan LYNK & CO adalah berdasarkan Seni Bina Modular Kompak (CMA) yang dibangunkan secara bersama oleh Volvo Cars dan Geely Auto untuk menyokong generasi baharu kenderaan padat.

Pada tahun lalu, Geely Holding juga telah berjaya sdengan beberapa pengambilalihan yang telah memperluas kehadiran global Kumpulan sebagai sebahagian daripada transformasinya dari pembuat kereta tradisional kepada kumpulan perkhidmatan mobiliti yang didorong oleh teknologi. Pada tahun lepas, kumpulan itu selesai mengambilalih Terrafugia, syarikat kereta terbang Amerika Syarikat, serta kepentingan 51% mengawal Lotus, jenama kereta sport British ikonik, dan 49.9% kepentingan PROTON, pembuat kereta Malaysia. Kumpulan itu juga membuat pelaburan strategik di Saxo Bank  Denmark, di AB Volvo, kumpulan kenderaan perdagangan Sweden, dan menjadi pemegang saham terbesar dalam Daimler AG, kumpulan automotif Jerman.

.

Previous post

Pertandingan Servis Selepas Jualan Proton 2018 Cungkil Bakat Kakitangan

Next post

Kia Niro EV Dijual di Korea Selatan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *