Berita Auto

Nissan Akan Menggunakan Keluli Terbentuk Tinggi Baharu Dalam Model Masa Depan Mereka

Nissan Motor Co, Ltd akan membina lebih banyak model menggunakan keluli jenis baru yang menggabungkan kekuatan tegangan yang tinggi dengan tahap kebolehbuktikan yang tidak dapat dicapai sebelum ini, menyebabkan kenderaan yang lebih ringan dapat membantu mengurangkan pelepasan semasa melindungi penghuni.

Nissan adalah pengeluar kereta pertama dunia menggunakan keluli berformat tinggi, dengan kekuatan tegangan 980 megapiksel, yang dibangunkan secara bersama oleh Nissan dan Nippon Steel & Sumitomo Metal Corp. Gabungan keluli dari formability dan kekuatan yang memungkinkan untuk membentuk bahagian dengan bentuk yang kompleks yang lebih nipis dan lebih ringan daripada yang diperbuat daripada keluli kekuatan tegangan konvensional yang tinggi, sambil mengekalkan keupayaan untuk menyerap tenaga dalam perlanggaran.

SUV premium INFINITI QX50, yang dijual di A.S. pada bulan Mac, adalah kenderaan pertama di dunia dengan anggota bahagian depan dan belakang yang diperbuat daripada kekuatan tegangan 980-megapascal ultrahigh, bersama-sama dengan bahagian badan badan lain. Nissan merancang untuk memperluaskan penggunaan bahan itu, yang meningkatkan kecekapan bahan bakar serta prestasi memandu dengan menurunkan berat kenderaan, kepada model lain.

Nissan melancarkan pelan pemeliharaan bulan ini yang mengurangkan pelepasan CO2 dari kenderaan barunya sebanyak 40% pada tahun fiskal 2022, berbanding tahun fiskal 2000. Syarikat ini secara agresif membangunkan teknologi untuk memperluaskan penggunaan kekuatan tegangan ultrahigh, bertujuan untuk untuk membuat 25% bahagian kenderaan syarikat dengan berat badan. Bahan ini membentuk 27% daripada QX50 baru.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Keluli 980-megapascal yang dibangunkan dengan Nippon Steel & Sumitomo Metal boleh ditekan sejuk, menjadikannya sesuai untuk pengeluaran besar-besaran. Ini akan membantu menampung kenaikan kos kenderaan.

 

 

Previous post

Aston Martin Perkenal Vantage GT3 dan GT4

Next post

Dari Land Rover Ke Camper ...... Kisah Pengembaraan Pasangan Paul & Anja

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *