Gaya Hidup

Dari Land Rover Ke Camper …… Kisah Pengembaraan Pasangan Paul & Anja

Inspirasi boleh datang dari tempat yang paling aneh, atau keadaan. Seperti pokok yang jatuh ke atas kepala anda, contohnya.

Karangan – PAUL SI

Gambar – Paul Si, Chris & Anja Ebner

http://www.defensutec.com/

Setelah mengalami kecederaan serius dalam dua kemalangan semasa bekerja sebagai penebang, Christian Ebner memutuskan untuk mencuba kerjaya yang lebih selamat, seperti menukar Land Rover menjadi kemah. Bekerja dari Aachen, berhampiran sempadan Jerman-Belgia, dia membina semula Defender buruk kepada mesin yang mampu bergerak ke mana saja di dunia untuk pelanggan, yang kebanyakannya tidak pernah meninggalkan Jerman.

Jadi, sebelum dia berusia 40 tahun, Chris dan isterinya, Anja memutuskan untuk membina satu dan pergi mengembara dunia untuk diri mereka sendiri. Dia membeli sebuah ambulan Forward Control 101 bekas ketenteraan di England, letakkannya di atas sebuah treler dan menariknya balik belakang Defender 90nya.

Bekerjasama dengan Anja, dia menggantikan enjin petrol V8 asal kepada diesel TDI 300, menyegarkan gear dan casisnya, menukar kesemua dalamannya menjadi rumah beroda yang selesa, dan mula memandunya selepas berkerja keras selama setahun.

Dengan carnet du passage dan pasport mereka di tangan, mereka memandu keluar dari Eropah barat ke Rusia, melintasi bekas republik Soviet dengan nama yang berakhir dengan -tan … (bukan gohedgostan), dan ke Outer Mongolia, sebelum menaiki kapal ke Kamboja untuk meneruskan pengembaraan mereka .

“Kami memutuskan untuk mengelak China kerana terdapat terlalu banyak ‘red tape’, yang menjadikannya terlalu mahal,” kata Chris.

Selepas beberapa minggu menerokai Kemboja, Laos dan Thailand, mereka sampai ke Semenanjung Malaysia, di mana Kelab Pemilik Land Rover Malaysia menyambut dan meraikan mereka.

Mereka kemudian menghantar Land Rover mereka ke Kota Kinabalu dengan kapal, dari mana mereka melawat seluruh Sabah sebelum menuju ke Sarawak melalui Brunei.

“Kami suka sangat keindahan alam Borneo, dan cuba melawat sebanyak taman negara yang kita boleh,” kata Chris dan Anja kepada penulis di Kuching. Mereka mengelakkan kawasan-kawasan yang sesak seperti bandar-bandar, dan menghindari hotel sejak camper mereka adalah bilik tidur serta dapur dan ruang makan yang lebih dari selesa.

Mereka mengucapkan “Auf Wiedersehen” ke Malaysia pada 20 Jun dan melintasi Tebedu-Entikong ke Kalimantan untuk menerokai Indonesia, merancang untuk melancarkan lawatan kepulauan mereka ke Timor Lesteand kemudian Australia sebelum pulang.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Previous post

Nissan Akan Menggunakan Keluli Terbentuk Tinggi Baharu Dalam Model Masa Depan Mereka

Next post

488 Pista 'Piloti Ferrari' Eksklusif Untuk Pelanggan Pelumba

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *