Gaya Hidup

Jenama Kereta Cina Berlaga Dengan Saigan Mereka

Sebelum ini pembuat kereta China secara umumnya dianggap sebagai murah, barangan bermutu rendah yang terlalu lemah untuk bersaing dengan gergasi global. Tetapi dalam tempoh dua tahun yang lalu, beberapa jenama China telah mula mecerobohi  pasaran saingan asing. Jenama Cina menyumbang 44.4% jualan kenderaan ringan di China dalam 5 bulan pertama tahun ini, naik 6% daripada 2014.

Memimpin serangan ini ialah GAC Motor Co., SAIC Motor Corp dan Zhejiang Geely Holding Group. Dalam lebih kurang setahun yang lalu, jenama proprietari ketiga-tiga syarikat ini telah meningkatkan jualan lebih daripada 60%. Yang lebih mengagumkan ialah mereka telah mula bersaing produk, dan bukannya bersaing harga.

Walaupun kebanyakan rakan domestik mereka masih menjual kenderaan kurang daripada 70,000 yuan (USD10,100), ketiga-tiga syarikat itu telah melancarkan penjualan sedan dan crossover baharu dengan harga permulaan melebihi 90,000 yuan. Itu adalah dalam julat harga  pasaran besar jenama asing, yang biasanya menghargakan kenderaan kemasukan mereka dari 80,000 hingga 100,000 yuan. Salah satu pemboleh utama untuk penghijrahan sehingga tangga harga ini adalah peningkatan kualiti produk.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Buat pertama kalinya, pembuat kereta China telah mengisytiharkan perang terhadap saingan asing mereka. Adakah pengeluar kereta global boleh mengabaikannya? Kita tunggu dan lihat.

 

 

Previous post

Ciri-ciri Baru BMW X3 dan Peralatan Keselamatan Advanced Dipertengahkan

Next post

JAGUAR XE SV PROJECT 8 ...Hanya Untuk Pasaran Panduan Kiri!

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *