Gaya Hidup

Takata Telah Membekalkan Beg Udara Bermasalah Sudah Bertahun-tahun Tanpa Dikesan

Nampaknya ramai pembeli kereta telah membayar untuk produk yang rosak dalam kereta mereka selama bertahun-tahun. Takata dijangka mengaku bersalah atas tuduhan jenayah yang berkaitan dengan pengepam beg udara yang dipanggil semula lewat hari ini di Amerika Syarikat. Pada masa yang sama Takata berada di serang bertubi-tubi, tuntutan mahkamah BMW, Ford, Honda, Nissan dan Toyota tahu mengenai masalah beg udara ini selama bertahun-tahun tetapi terus menggunakannya..

“Mereka telah memberi tumpuan kepada harga inflators Takata yang murah dan khuatir jika mereka berhenti menggunakan, mereka mungkin tidak mempunyai bekalan yang mencukupi, yang akan menghalang mereka daripada menjual kenderaan dan menjana berbilion-bilion dolar dalam pendapatan,” kata laporan yang difailkan hari ini oleh peguam plaintif utama di Amerika Syarikat.

Dakwaan-dakwaan tersebut, yang diperincikan dalam contoh-contoh yang sangat khusus dalam pemfailan mahkamah, sebahagiannya berdasarkan dokumen dari pembuat. Menurut satu dakwaan, pengeluar kereta masih menggunakan pengepam Takata walaupun selepas pakar inflator sendiri menegahnya. Salah satu daripada pembuat, walaupun tidak disebut namanya dalam kenyataan itu, menyifatkan masalah dengan pengepam Takata sebagai “salah satu di mana peranti perlindungan penumpang telah berubah menjadi senjata pembunuhan.” Pengakuan ini didakwa datang selepas satu inflator pecah pada tahun 2009.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

“Defendan automotif sedar bahawa pecah demi pecah, kedua-dua semasa ujian dan bila diguna itu, mengesahkan bagaimana beg udara Takata  ini berbahaya dan rosak,” kata dokumen mahkamah. Ini bukan kali pertama bahawa pembuat kereta telah dituduh menyembunyikan masalah dengan beg udara Takata .

Previous post

Jurutera Mitsubishi Bekerja Keras Mengekalkan Kelebihan Mereka

Next post

Volkswagen Sg Besi Meraikan Cawangan Baharunya Dengan Parti Untuk Pelanggan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *