Gaya Hidup

Kemana Arah Pasaran Kereta Kita?

Tahun lepas untuk perniagaan kereta di Malaysia tidaklah begitu senang.

Pembeli kereta walau bagaimanapun seronok membeli-belah kerana diskaun dan hadiah percuma dari jenama yang tidak pernah sebelum ini menawarkan walaupun payung sebagai hadiah.

Selepas kira-kira 15 tahun dengan pertumbuhan berterusan, 2016 menyaksikan penurunan dalam minat pengguna pada mulanya dan selepas diskaun berat, jaminan kilang panjang, over trade tinggi dan teknologi percuma, jualan kereta meningkat manakala margin keuntungan telah menurun ke tahap yang paling rendah.

Sekarang datang tahun baru dan Januari 2017 jumlah jualan berjumlah 44,667 unit, penurunan sebanyak 31% berbanding Disember 2016. Bilangan jualan adalah baik sedikit daripada bilangan jualan Januari 2016 dengan 44,589 unit.

Jualan kereta penumpang baru dan kenderaan komersial pada Januari 2017 mencerminkan corak March 2016 yang menandakan penurunan besar dalam jumlah keseluruhan industri berbanding 2015, yang mencatatkan jumlah jualan tertinggi Malaysia dengan 666,674 unit.

So will we have a dip in the total sales volume in 2017? Our prediction says……..Yes…..but by a small margin only.

Jadi adakah kita  akan meyaksikan penurunan dalam jumlah jualan keseluruhan pada tahun 2017? Kami mengagak …… YA

Tetapi tak banyak. Sikit jer.

Walau bagaimanapun perubahan besar akan datang dalam corak pembelian dan banyak jenama perlu bertahan untuk kekal terbuka manakala beberapa yang lain akan kaya raya.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Kereta mewah akan terus menikmati jualan, kereta segmen pertengahan akan susah dan kenderaan kompak berharga berpatutan akan menikmati tahunan yang terbaik.

Previous post

Teaser Gambar Volvo XC60 Model 2018

Next post

Ford Fiesta ST Baharu Dengan Enjin EcoBoost 3-silinder Didedahkan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *