Gaya Hidup

Adakah Prestasi Kereta Anda Akan Lebih Baik Dengan Super Fuels?

Kebelakangan ini, terdapat beberapa syarikat minyak melancar dan menjual ‘super fuels’, iaitu petrol yang mempunyai tahap oktana penyelidikan yang lebih tinggi. Ini adalah bahan api yang dikatakan meningkatkan kuasa dalam beberapa kereta, menyampaikan kurang pencemaran daripada bahan api biasa dan membantu untuk mengekalkan kebersihan enjin.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Perlu dikatakan disini bahawa menggunakan bahan api oktana yang lebih tinggi (super fuel) daripada apa yang enjin anda perlukan sebenarnya tidak memberikan sebarang manfaat dan mungkin menjadi satu pembaziran wang. Ini kerana pasaran untuk bahan api ‘super’ seolah-olah berdasarkan kepada salah faham pemilik kereta tentang penilaian oktana dan pemahaman yang tidak tepat kerana kurang pengetahuan bahawasanya dengan mengisi tangki petrol anda dengan’ bahan api yang lebih kuat ‘memberikan enjin anda lebih kelancaran dan prestasi yang lebih baik.

Jadi apakah penjelasan syarikat-syarikat minyak untuk mewajarkan tuntutan “peningkatan kuasa”  untuk bahan api gred super? Beberapa syarikat mengatakan bahawa sementara semua bahan api mengandungi pembersihan bahan tambahan, bahan api ‘super’ mengandungi lebih dan/atau  bahan pencuci yang lebih baik untuk menjaga penyuntik agar lebih bersih berbanding bahan api standard. Ada yang mengatakan bahawa bahan api ada beberapa peratus lebih padat memberikan tambahan kuasa seliter. Manfaat ini mungkin marginal walaupun berbanding dengan kos tambahan yang terlibat jadi ia adalah berbaloi memastikan enjin anda benar-benar akan mendapat manfaat sebelum mengisi.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sesetengah enjin kereta yang lebih moden sebenarnya memang memerlukan bahan api oktana yang lebih tinggi, seperti enjin dengan mampatan yang tinggi, dan beberapa enjin turbocharged. Dengan enjin ini  penilaian kuasa kuda boleh beralih rendah dengan petrol gred rendah dan dengan bahan api gred yang lebih tinggi, penilaian kuasa kuda akan meningkat. Enjin-enjin inilah yang perlu 98 oktana dan juga 100 oktana.

 

Previous post

BMW Sedia Lancar i8 Baharu Di Ubah Suai

Next post

Tips Memandu Mudah Tapi Penting

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *