Gaya Hidup

Tips Memandu Mudah Tapi Penting

  • Patuhi had laju. Kelajuan mengurangkan masa untuk berhenti atau bertindak balas. Kelajuan yang berlebihan adalah salah satu punca utama kemalangan remaja.
  • Sentiasa pakai tali pinggang keledar anda – dan pastikan semua penumpang memakai tali pinggang keledar. Jangan cuba untuk memuatkan lebih orang daripada jumlah tali pinggang keledar dalam kereta anda.

img_6465

  • Laraskan sandaran kepala kereta anda mengikut ketinggian belakang kepala anda – bukan leher anda – untuk mengurangkan whiplash sekiranya anda kemalangan.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

  • Pastikan cermin depan anda bersih. Ketika matahari terbit dan matahari terbenam, cahaya refleksi cermin depan kotor anda  boleh membutakan anda seketika daripada melihat apa yang sedang berlaku dalam lalu lintas dan juga di lebuh raya.
  • Pakar memandu selalu mengesyorkan bahawa anda memegang stereng mengikut tangan jam sama ada 3 dan 9 atau bahkan lebih rendah pada pukul 4 dan 8. Jika anda berada dalam kemalangan dan beg terlancar, anda akan selamat dengan tangan anda tidak terbang ke muka anda daripada kesan letupan beg udara. Ini adalah andaian anda mempunyai beg udara dalam kereta anda.

img_6466

Previous post

Adakah Prestasi Kereta Anda Akan Lebih Baik Dengan Super Fuels?

Next post

Konsep I.D. Terkini Kenderaan Volkswagen Akan Mempunyai Stereng Yang Boleh Retract

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *