Autonomi

Kos Memandu Berteknologi Autonomi Meningkat Dengan Kemalangan Tesla

Kebimbangan yang dibangkitkan oleh kematian pertama dilaporkan di dalam kereta separa automatik dijangka mempercepatkan penggunaan teknologi yang lebih sensitif untuk membantu kenderaan melihat dan memandu diri mereka sendiri dengan selamat, meningkatkan permintaan ke atas industri teknologi kenderaan autonomi yang baru muncul, kata pelabur dan penganalisis.

audi autopilot-1

 

Goldman Sachs meramalkan pasaran untuk sistem bantuan pemandu advance dan kenderaan autonomi akan berkembang daripada kira-kira USD3 bilion tahun lepas kepada USD96 bilion pada tahun 2025 dan USD290 bilion pada 2035. Lebih separuh daripada pendapatan dalam tempoh 20 tahun, Goldman menganggarkan, akan datang dari radar, kamera dan Lidar, sensor yang menggunakan laser, semua alat dianggap penting untuk membina kenderaan yang boleh mengemudi sendiri.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Kematian pemilik syarikat teknologi Ohio, Joshua Brown, Mei 7 lalu dalam Tesla Model S semasa sistem autopilot separa automatik kereta itu engaged, menekankan batasan sistem memandu semasa automatik.

Sistem autopilot Tesla menggunakan kamera dan radar, bukan Lidar. Syarikat itu berkata sistem akan mempunyai masalah membezakan semi-treler putih yang merentasi jalan terhadap langit yang cerah.

Eksekutif industri dan penganalisis memberitahu Reuters mereka mengharapkan kemalangan Tesla ini akan merangsang pelaburan dalam sistem kenderaan pandu sendiri yang menggabungkan pelbagai sensor, termasuk Lidar.

A member of the media test drives a Tesla Motors Inc., Model S car equipped with Autopilot at the Tesla Motors Inc. headquarters in Palo Alto, California, U.S., on Wednesday, Oct. 14, 2015. Tesla Motors Inc. will begin rolling out the first version of its highly anticipated “autopilot” features to owners of its all-electric Model S sedan Thursday. Autopilot is a step toward the vision of autonomous or self-driving cars, and includes features like automatic lane changing and the ability of the Model S to parallel park for you. Photographer: David Paul Morris/Bloomberg

Previous post

Siri GT Asia Sedia Untuk Musim 2017 Dengan Sokongan Pasukan-pasukan Bertanding

Next post

10 Finalis Malaysia Mengambil Bahagian Dalam Mediacorp Subaru Car Challenge 2016 - Asian Face-Off

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *