Gaya Hidup

Crossover Atau SUV, Semuanya Adalah Tentang Platform

Bagi ramai pakar-pakar kereta, perbezaan antara kedua-dua adalah mudah: Crossover adalah berdasarkan platform kereta, manakala SUV menggunakan casis trak …  sebuah trak. Hasilnya adalah bahawa Crossover menggunakan seni bina “unibody”, bermakna badan dan frame satu bahagian, manakala SUV menggunakan reka bentuk “body on frame” . Ini bermakna, badan dibina secara berasingan daripada bingkai dan dipasang sekali kemudiannya.

Subaru-XV-Crosstrek3

 

Walaupun definasi itu memang benar, ianya bukan selalu dapat dilakukan sebegitu. Sebagai contoh, ramai pembeli SUV menganggap kenderaan berdasarkan kereta, unibody sebagai SUV walaupun mereka adalah Crossover mengikut definisi kami.

Renault_Captur_7

Hasilnya adalah istilah “SUV” sering digunakan untuk kedua-dua Crossover dan SUV. Dahulu, “SUV” mempunnyai pemandangan negatif dengan saiz besar dan penggunaan bahan api yang agak teruk. Kerana sebab inilah banyak pengeluar kereta mula menggunakan istilah “Crossover” untuk menggambarkan kenderaan yang “Crossing over” dari pemanduan yang praktikal sebuah SUV dan kecekapan bahan api  sebuah kereta.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Honda-HR-V

Previous post

Pandu Uji: Toyota Fortuner 2.7 SRZ

Next post

Yamaha Ego Avantiz Dijual Secara Rasmi Pada Harga RM5,717

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *