Gaya Hidup

Nissan Pengilang Pertama Jual Kenderaan Menggunakan Twitter

Nissan telah menjadi jenama automotif pertama di Eropah untuk menjual kenderaan secara eksklusif melalui penggunaan laman sosial Twitter.

Dari contact pertama dengan pelanggan kepada keputusan akhir untuk membeli – hanya enam hari kemudian – semua komunikasi antara flagship Galicia dengan peniaga Antamotor dan pelanggan Raul Escolano berlaku secara digital melalui platform media sosial.

Dikenali pengedar sebagai pengguna @escolan, dia pertama kali melamar syarikat kereta menggunakan #compraruncocheportwitter (dalam bahasa Inggeris, ‘membeli kereta di Twitter’).

Escolano melemparkan cabaran kepada jenama automotif di seluruh Sepanyol, mencabar mereka untuk menyokong beliau untuk membeli kenderaan, semata-mata melalui penggunaan rangkaian sosial.

Nissan X-TRAIL_Flaming Red

Nissan, melalui francais terkemuka Antamotor di A Coruña, kagum Encik Escolano dengan pendekatan inovatif, menggunakan platform popular Periscope untuk filem X-Trail, dengan peniaga itu mempersembahkan semua ciri-ciri utama kenderaan secara peribadi melalui live stream.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_20160610

Nissan kemudian berlaga dengan model saingan dalam satu tinjauan di Twitter, yang di post oleh Encik Escolano, di mana pengikut diminta untuk menilai kereta di senarai pendek. Kaji selidik itu, yang menerima 2.6 juta impression (sumber: Brandwatch), kedudukan X-Trail di hadapan pesaing dengan 43% undi, berkesan membantu Nissan memeterai perjanjian itu.

Dalam semangat pembelian benar-benar inovatif, kunci kepada X-Trail telah dihantar terus ke rumah Encik Escalante dengan kurier, untuk melengkapkan transaksi dalam talian.

Kenderaan itu sendiri telah diambil dari Ibu Pejabat Sepanyol jenama itu, dalam interaksi muka-ke-muka yang pertama antara Nissan dan pelanggan sejak jualan bermula dua bulan yang lalu.

 

Previous post

Rangkaian BMW iPerformance Mendapat SAV X5 untuk hanya RM388,000

Next post

Berkereta Ke Kampung. Apa Yang Anda Perlu Buat & Tahu

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *