Gaya Hidup

Berkereta Ke Kampung. Apa Yang Anda Perlu Buat & Tahu

Kebanyakan pemilik kereta BARU menjadualkan servis untuk kereta mereka dan pengedar tahulah apa yang perlu dilakukan kerana kereta masih berjamin. Walau bagaimanapun apabila jaminan selesai, pemilik kereta cenderung untuk melihat bengkel kejiranan yang telah disyorkan kepada mereka oleh keluarga dan rakan-rakan dan di sinilah di mana mereka memilih untuk mengabaikan beberapa perkara yang sangat penting diperiksa.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_20160610

Pertama yang diabaikan adalah bateri kereta mereka yang pada tahun-tahun kebelakangan ini telah mempunyai jangka hayat yang dikurangkan daripada 24 bulan kepada kurang daripada 16 bulan. Anda juga perlu untuk memeriksa tayar ganti memastikan terdapat udara yang cukup dan dinding sisi tidak retak. Anda tidak mahu terperangkap di tepi jalan dengan tayar yang pamcit dan tiada ganti.

Sambil anda berada di dalam boot, periksa untuk memastikan toolkit anda juga di sana dan dalam keadaan baik. Ramai pemilik kereta selepas menghantar kereta mereka untuk dicat kebiasaannya terlupa toolkit mereka. Juga semasa anda memeriksa boot, keluarkan kesemua ‘barangan’ yang tidak dikehendaki dan berat dari  dalam boot. (Surat khabar lama, botol air kosong, selipar pecah, mat lantai koyak dan lain-lain)

Juga yang sangat penting dan sering dilupakan adalah cakera brek dan pad. Periksa danpastikan ianya masih bersedia untuk berhenti dalam keadaan kecemasan dan masih ada ‘nyawa’ di dalamnya. Anda tidak mahu memandu terus ke dalam dinding atau Guardrail atau bumper belakang kereta seseorang kan?

Untuk kereta dengan kotak gear automatik, sila periksa bendalir kotak gear / transmissi. Ia seringkali dilupakan dan boleh menjadi satu kesilapan yang mahal di bandar-bandar di mana lalu lintas berat memanaskan kotak gear.

Akhir sekali, sila periksa  sistem penyejukan kereta (dari kipas ke termostat radiator). Enjin yang overheat amat mahal untuk diperbaiki.

Jika barang-barang ini gagal semasa memandu kos untuk memperbaikinya tidak murah dan adalah berbahaya kepada anda. Pandu selamat hujung minggu yang panjang ini.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Previous post

Nissan Pengilang Pertama Jual Kenderaan Menggunakan Twitter

Next post

Gohed Gostan Ep 25 Isuzu MU-X & Restoran Kukus Stim Habis Jejak Makan ROSS Eat Beat Ep 31

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *