Gaya Hidup / Lifestyle

Elak Hausan Start & Terus Pandu Kuat Enjin

Hausan start enjin adalah hausan bahagian dalam enjin yang berlaku selepas enjin baru start dan belum sampai tahap tertinggi, normal, suhu operasi, yang biasanya mengambil masa kira-kira 2 minit. Ia diakui oleh jurutera automotif yang masa kehausan enjin paling teruk berlaku dalam tempoh  2-minit pertama memandu sebelum enjin mencapai suhu operasi biasanya.

Daripada memandu kenderaan apabila enjin masih sejuk dengan cara ini dan menderita kerana hausan enjin, ianya adalah lebih baik untuk sentiasa memanaskan enjin kenderaan itu sebelum bergerak dan biarkan ia idle sekurang-kurangnya 2-minit, sehingga sekurang-kurangnya tahap minimum pada tolok suhu operasi dicapai.

Selepas suhu operasi minimum dicapai, ia adalah terbaik jika memandu kenderaan tersebut perlahan, jaga agar RPM enjin (revolusi per minit) di bawah 2000 sehingga enjin mencapai, suhu operasi normal yang tertinggi. Ini akan mengambil masa kira-kira satu atau dua minit. Dengan mengamal tabiat memanaskan enjin anda dengan cara ini dan kemudian memandu perlahan-lahan sehingga , suhu operasi normal tertinggi dicapai, anda mengelakkan kehausan enjin lebih dari yang biasanya berkaitan dengan start-up enjin sejuk.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

 

 

Previous post

Bermaz Motor Lancar Mazda6 dan CX-5 Versi Diesel

Next post

BMW 1 Series Sedan Ini Hanya Untuk Pasaran China

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *