Gaya Hidup

ANIH Berhad Mantapkan Operasi Di KLK Dan LPT 1 Untuk Hadapi Pertambahan Trafik Pada Cuti Aidilfitri

Sempena menyambut Hari Raya Aidilfitri yang bakal tiba tidak lama lagi, ANIH Berhad selaku pemegang konsesi Lebuhraya Kuala Lumpur-Karak (KLK) dan Lebuhraya Pantai Timur Fasa 1 (LPT 1) menjangkakan purata 264,258 kenderaan sehari akan menggunakan KLK dan LPT 1 pada waktu puncak.

 

Ia merupakan peningkatan lebih daripada 87 peratus berbanding purata 141,000 kenderaan yang menggunakan KLK dan LPT 1 pada hari-hari biasa. Waktu puncak pada musim perayaan Aidilfitri ini dijangkakan bermula 1 hingga 3 Julai 2016 dan 8 hingga 10 Julai 2016.

 

Sehubungan itu, syarikat konsesi kepada KLK dan LPT 1 itu kini bersiap sedia dengan mengatur pelbagai strategi dalam memantapkan lagi operasi dan tahap perkhidmatan untuk membantu pengguna menikmati perjalanan yang selesa di sepanjang lebuh raya kendaliannya.

TTA_2016_BM_A3

 

Pengarah ANIH Berhad, Nik Fauzi Tan Sri Nik Hussein berkata, antara langkah-langkah utama yang akan diambil pada musim perayaan ini adalah meningkatkan jumlah kakitangan tol sebanyak 20% kepada 400 orang bagi membantu mempercepatkan lagi transaksi pembayaran tol secara elektronik dan tunai di semua plaza tol.

 

“Seramai 112 anggota pasukan LPT-Ronda akan ditugaskan membuat rondaan selama 24 jam, manakala 15 orang petugas koordinasi trafik turut akan ditugaskan selama 24 jam di Pusat Kawalan Trafik (TCC) bagi menjawab panggilan dari pengguna-pengguna berhubung pertanyaan, bantuan kecemasan dan lain-lain. Selain itu, hampir 70 anggota Jabatan Bomba dan Penyelamat dan Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) turut akan bersedia 24 jam di lokasi strategik untuk menyalurkan sebarang bantuan tambahan dan kecemasan kepada pengguna.

 

“ANIH Berhad juga turut menempatkan kira-kira 200 anggota RELA sehari di semua plaza tol serta kawasan rehat dan rawat manakala semua kerja penyelenggaraan dan naik taraf lebuh raya juga dihentikan sementara bermula 30 Jun sehingga 13 Julai ini,” katanya selepas Majlis Pemberian 5,000 Balang Biskut dan Kuih Raya Kepada Pengguna Lebuh Raya di Plaza Tol Gombak, di sini hari ini.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_20160610

Program edaran biskut dan kuih raya kepada pengguna lebuh raya itu diadakan setiap tahun sebagai salah satu daripada langkah Syarikat menghargai sokongan pengguna lebuh raya serta menyemarakkan lagi sambutan Aidilfitri yang bakal menjelma tidak lama lagi.

 

Persiapan-persiapan lain dalam menghadapi pertambahan trafik termasuk:

  1. Menyediakan Cadangan Waktu perjalanan bagi memastikan perjalanan yang lancar dan jumlah trafik yang terkawal.
  2. Mengaktifkan lorong tambahan di setiap plaza tol apabila berlaku peningkatan trafik.
  3. Menempatkan kakitangan tambahan di hadapan setiap lorong tambahan untuk melakukan transaksi tol (mobile transaction in tandem) bagi mempercepatkan lagi transaksi.
  4. Menyediakan waktu operasi selama 15 jam sehari dari 7 pagi hingga 10 malam di Pusat Khidmat Pelanggan (PKP) Plaza Tol Gombak, Bentong, Karak, Temerloh dan Kuantan. Servis yang ditawarkan termasuk tambah nilai kad TnG, jualan kad TnG, jualan On Board Unit (OBU) SmartTAG dan kaunter aduan dan pertanyaan pelanggan.
  5. Menyediakan khidmat tambah nilai dan pembelian kad TnG menerusi kiosk layan diri TnG di Hentian Sebelah Gombak dan Kawasan Rehat dan Rawat (R&R) Genting Sempah.
  6. Meningkatkan kekerapan tugas rondaan dan pemantauan, khususnya di lokasi-lokasi utama kesesakan atau kemalangan bagi membantu pengguna-pengguna lebuh raya yang terbabit dalam kecemasan, kemalangan, kerosakan dan lain-lain.
  7. Menyediakan lori tangki untuk membekalkan sumber air bersih di R&R Gambang, Pahang susulan tekanan air yang rendah.

 

TTA_2016_BI

Previous post

Mengambil Selfie Bersama Scania Untuk Menangi Hadiah Menarik

Next post

Perikatan Renault-Nissan-Mitsubishi Mungkin Lebih Besar Daripada Toyota

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *