Konsep / Lakaran / Intipan

Produksi Toyota & Nissan Terjejas Kerana Gempa Bumi

Toyota Motor Corp dan Nissan Motor Co. telah menggantung pengeluaran di dua kilang yang mengeksport Lexus dan kenderaan crossover selepas gempa bumi yang kuat di barat daya Jepun merosakan dua kilang pembekal utama. Kilang body part dan die-castin, kedua-duanya dikendalikan oleh Aisin Seiki  pembekal kumpulan Toyota , rosak dalam gempa bumi magnitud 6.2 pada Khamis yang mengorbankan sekurang-kurangnya 10 orang dan mencederakan beratus-ratus.

Nissan-Murano

Jurucakap Aisin Seiki Masayuki Toyama berkata tiada pekerja cedera dalam gempa bumi itu. Kilang itu membuat sunroofs, bingkai pintu, pemegang pintu, dan bahagian-bahagian badan yang lain dan juga bahagian-bahagian enjin cast-logam. Kedua-dua kilang terletak di bandar Kumamoto berhampiran pusat gempa. Kilang membekalkan operasi pemasangan tempatan Toyota, Daihatsu dan Nissan.

Operasi di kedua-dua bahagian kilang dihentikan serta-merta selepas gempa bumi, tetapi pekerja tidak dapat masuk ke dalam untuk menilai kilang sehingga petang Jumaat kerana gegaran susulan. Jurucakap itu berkata ternyata terdapat kerosakan serius. Terdapat kerosakan struktur kecil, termasuk dinding runtuh dan  tingkap pecah.

Lexus-CT_200h

Gangguan pembekal tidak dijangka memberi kesan pengeluaran di kilang pemasangan di tempat lain di Jepun. Aisin tidak dapat memastikan bila pengeluaran akan disambung semula.

 

Previous post

Ia Akan Mengambil Masa 10 Hari Untuk Mengecat Kereta Anda Bhg II - Gohed Gostan Ep. 21

Next post

Isu Pengeluaran Toyota & Lexus Selepas Gempa Bumi Southwest

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *