Berita Auto

Isuzu Sambut 100 Tahun Membina Kenderaan

Bermula sebagai penggabungan antara pembina kapal dan pembekal tenaga pada tahun 1916, kenderaan pertama yang dilancarkan dari barisan pengeluaran ialah A-9 pada tahun 1922. Sebagai kereta penumpang pertama yang pernah dibina di Jepun, ia menerajui salah satu kisah kejayaan industri yang terbesar di dunia  .

Ia bukan sehingga 1949 bahawa nama ‘Isuzu Motors Limited’ telah diterima pakai oleh syarikat Jepun, satu jenama yang banyak dihiasi kereta penumpang , 4x4s lasak, pikap dan kenderaan perdagangan yang sangat berjaya. Model Isuzu yang pertama dikeluarkan di Eropah pada tahun 1950-an.

Isuzu Bellet1965a

Sejak itu, Isuzu telah mendapati pujian global dengan kenderaan yang dikeluarkan di lebih 100 negara. Isuzu 117 Coupe adalah satu konsep perintis, diiktiraf sebagai kereta sport pertama kali dengan enjin diesel. Isuzu Piazza diikuti tidak lama kemudian sebagai fastback unik dengan all-wheel drive, dan juga kereta penumpang konvensional terakhir sebelum Isuzu menumpukan perhatian kepada pakar pengeluaran 4 × 4.

Selain daripada beberapa bahagian kenderaan perdagangan, MPV besar, SUV, 4×4 dan pikap menjadi kepakaran Isuzu. Model-model yang paling ketara dari tahun 1990-an dan 2000-an termasuk Trooper, VehiCROSS, MU dan Rodeo.

isuzu-vehicross-5

Previous post

Ranger Menerajui Momentum Positif Ford Bulan Mac

Next post

Ford Gunakan Sensor LiDAR Untuk Bangunkan Teknologi Pemanduan Autonomi

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *