Bisnes

Harga Kereta Malaysia Naik 1% hingga 3% Akibat GST Dan Lain Lain

Kita tidak boleh mengelak dari harga kereta meningkat kerana segala-galanya semakin mahal.

Patutkah kita semua tergesa-gesa keluar dan membeli kereta baharu secepat mungkin? Sekiranya kita menukar kereta berusia 3 hingga 4 tahun kita yang tidak memberikan sebarang masalah kepada kita (dengan andaian ia bukan hibrid plug-in atau kereta elektrik tanpa wakil pengilang selepas jualan di Malaysia, seperti Tesla dan Polestar ?)

Patutkah kita berhutang dengan kereta baharu apabila pekerjaan kita tidak begitu terjamin dan ekonomi tidak berada dalam keadaan sihat? Perlukah kita mengambil risiko dengan kereta baru hanya kerana harga naik beberapa peratus?

Apabila kerajaan mengumumkan diskaun SST (sebagai sebahagian daripada rancangan PENJANA) sebilangan rakyat Malaysia keluar untuk membeli kereta baharu tanpa memerlukan kereta baharu.

Kami tahu kerana rakan dan saudara yang mempunyai kereta yang hampir baharu sedia untuk trade-in untuk kereta baharu hanya kerana terdapat pengecualian SST yang menurunkan harga kereta kira-kira 4 hingga 7 peratus atau lebih.

Sementara itu, jumlah susut nilai yang mereka hilang dalam trade-in kenderaan mereka yang ‘tidak begitu lama’ tidak diambil kira dan ‘pemain’ kereta terpakai dalam talian baharu seperti MyTukar dan Carsome mendapat manfaat daripada trade-in kereta terpakai.

Penjual hanya mahukan penilaian kereta terpakai yang bermakna tiada wang keluar dari poket dan pemilikan kereta baharu yang cepat.

Semua menjadi dengan baik dan jualan kereta terpakai melonjak apabila jualan kereta baharu melonjak. Rakyat Malaysia berbelanja dan tidak ‘berfikir’ banyak tentang tahun-tahun akan datang.

Kemudian garis masa SST akan datang dan gesaan untuk mendapatkan kereta baru terhenti kerana penghantaran kereta baharu semakin perlahan disebabkan oleh kekurangan cip dan isu rantaian bekalan dari Eropah, Jepun dan juga China.

Kemudian terdapat lanjutan garis masa SST kepada 31 Disember 2021. Keghairahan sekali lagi dalam industri kereta dan pengedar kini enggan memberikan diskaun atau hadiah percuma kerana rakyat Malaysia mahukan kereta baharu, tidak kira apa cara sekalipun. Malah jenama yang bergerak perlahan turut melihat stok kehabisan.

Ia adalah masa yang baik untuk menjadi jurujual kereta baharu dan terpakai. Kini datang berita daripada penganalisis dari AmInvestment Bank Berhad bahawa dengan pelaksanaan semula GST (yang telah dikeluarkan pada 2018) harga kereta baharu akan meningkat 1% hingga 3%.

Anda tidak memerlukan penganalisis untuk memberitahu anda perkara ini. Ini adalah wajar kerana dengan peningkatan kos makanan dan perkhidmatan dalam beberapa bulan lalu di Malaysia dan dengan Ringgit kita kehilangan nilai berbanding Dolar AS, apa sahaja yang diimport akan meningkat nilainya.

Kami pasti harga kereta akan meningkat sebanyak 5% hingga 8% dalam beberapa bulan akan datang apabila model baharu dilancarkan di Malaysia dan stok baharu 2023 dihantar kerana kos logistik dan bahan juga meningkat.

Sementara itu, harga tayar baharu telah pun meningkat dan harga minyak enjin juga telah meningkat baru-baru ini.

Previous post

Mercedes-Benz GLC serba baharu Diperkenalkan Dengan Penggayaan Berinspirasikan C-Class

Next post

Model Audi RS3 Sedan 2023 Menyampaikan Lebih Keagresifan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *