Hibrid, Elektrik, HidrogenKemalangan / Rosak / Recall

Bila Tesla Terlibat Dalam Kemalangan Di Mana Nak Membaikinya?

Malaysia masih tidak ada bengkel Tesla yang sah.

Minat untuk kereta elektrik Tesla di Malaysia kini melantun dan ia menunjukkan bahawa kerajaan Malaysia menggemari langkah ke arah kenderaan berkuasa bateri dengan insentif bebas cukai import yang murah dan juga insentif cukai jalan percuma yang membolehkan rakyat Malaysia yang kaya mendapat nilai yang lebih baik untuk wang mereka.

Sementara itu, agensi automotif kerajaan, MAAri belum meneliti di mana dan bagaimana Tesla yang berkuasa bateri, bebas cukai, kelihatan anggun ini akan diperbaiki jika berlaku kemalangan yang tidak diingini.

Ianya adalah satu fakta umum bahawa kemalangan jalan raya adalah perkara biasa di Malaysia, terutamanya di tengah-tengah bandar di mana terdapat penunggang motosikal yang keluar masuk lalu lintas mencelah Tesla baharu yang berkilat dengan kenderaan import persendirian lain.

Jika cermin tepi Tesla atau fender atau lampu belakang rosak dan tidak dapat dibaiki, di manakah pemilik Tesla yang rosak akan mendapat alat ganti di Malaysia?

Ah…. ada satu pusat Tesla di Singapura, jadi tiada masalah untuk mendapatkan alat ganti. Namun, bagaimana pula dengan pemasangan dan tuntutan insurans?

Ingat, Tesla anda adalah kejuruteraan yang rumit dengan lampu, cermin tepi dan juga panel pintu (kami hanya menyebut kemungkinan alat ganti kemalangan kecil) yang disambungkan ke komputer pusat yang dikendalikan oleh sistem perisian yang rumit.

Memasang bahagian baharu (diimport dari Singapura) cukup mudah, tetapi pendawaian dan untuk reboot perisian ke ‘sistem saraf’ pusat yang merupakan perisian komputer yang mengawal semua ciri kecil terbaik memerlukan pusat teknikal yang diperakui Tesla, yang tidak tersedia, di Malaysia.

Malah untuk membuka Tesla, anda menggunakan kad pintar dan menyentuhnya pada tiang B dan pemegang pintu yang didalam ‘muncul’ keluar untuk anda pegang dan membuka pintu.

Ini bukan kenderaan mudah yang boleh diperbaiki di bengkel biasa anda. Jadi, semua berpuluh-puluh pembeli Tesla baharu di Malaysia tidak memikirkan perkara ini.

Kami melawat pengimport kereta (Pemegang AP) baru-baru ini kerana rakan baiknya sangat teruja mahu membeli dan memandu Tesla baharu (mengapa tidak, ianya bebas cukai, kan?). Apabila kami bertanya kepada jurujual tentang isu selepas jualan, dia menyebut waranti ‘peniaga’ diberikan (BUKAN jaminan kilang Tesla).

Apabila kami bertanya tentang isu perisian atau memerlukan peningkatan, mereka berkata tiada masalah lagi kerana Tesla kini di Singapura (jadi jika kereta itu tidak boleh dipandu, anda perlu menundanya ke Singapura untuk mendapatkan bantuan dan ini dengan kos pemilik Tesla SENDIRI, bukan peniaga kos).

Apabila kami bertanya tentang kemalangan kecil Tesla kemanakah harus pemilik pergi. Mereka berkata Tesla Singapore mempunyai alat ganti dan servis. Jadi, anda perlu ”menundah’ Tesla anda ke Singapura (kira-kira RM1,200 sehala), kemudian bayar alat ganti dan pemasangan anda dalam Dolar Singapura (1 Ringgit Malaysia bersamaan dengan 0.31 Dolar Singapura sekarang).

Jadi, keputusan adalah di tangan anda. Berseronok dan nikmatilah permotoran Tesla anda di Malaysia. By the way, Tesla Model Y berharga £45,825 tidak termasuk VAT tempatan British 20 peratus, iaitu kira-kira RM254,000 tambahan kepada penghantaran dan shipping ke Malaysia yang dianggarkan paling banyak RM15,000.

Previous post

Armada Allianz Road Rangers Tambah 5 Lagi Trak Hibrid

Next post

Peta Interaktif Ini Membantu Merancang Perjalanan EV Anda

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *