Bisnes

Kenapa Elon Musk Berniaga Di Indonesia Dan Bukan Di Malaysia

Persoalan besar sepatutnya adalah kenapa Elon Musk begitu seronok sekali berbual dengan Jokowi?

Buat ketika ini, kita sudah mempunyai banyak maklumat tentang bagaimana Indonesia (dan juga Thailand) menerajui Malaysia dengan margin yang besar dalam hal polisi automotif dan juga ‘perlumbaan’ kenderaan elektrik.

Sebagai permulaan, kami mempunyai dasar automotif nasional (NAP) yang berperingkat disebabkan oleh amalan rasuah selama bertahun-tahun Malaysian Automotive Institute (MAI) yang memutuskan untuk menjenamakan semula diri mereka beberapa tahun lalu kepada MAAri untuk meluaskan bahagian ‘kek’ mereka. Didorong oleh media automotif yang korup (khususnya dua) yang memberi banyak publisiti kepada mereka, mereka telah mengubah landskap automotif Malaysia agar sesuai dengan agenda peribadi mereka.

Hari ini, MAAri sedang disiasat dan rakan media mereka senyap-sunyi. Inilah Malaysia pada tahap yang terbaik.

Tesla dan semua pengecasan EV lain sekarang Di Malaysia (imej dikongsi oleh FB)

Sekarang, apabila bercakap tentang Elon Musk, drama besar adalah mengenai kenderaan elektrik Tesla dan pembukaan kilang pembuatan kereta, kilang pembuatan bateri dan juga infrastruktur pengecasan EV yang bukan sahaja membawa banyak pekerjaan, tetapi juga hubungan perniagaan kenderaan elektrik.

Jadi, mengapa Elon Musk bersedia untuk bekerjasama dengan Indonesia dan bukan Malaysia sekarang? Nah, dasar kerajaan yang jelas dan tepat yang memberi keyakinan kepada Elon Musk untuk memulakan operasi.

Presiden Indonesia Joko Widodo pada 8 Ogos 2019, menandatangani peraturan mengenai promosi kenderaan jalan raya berkuasa bateri (PP No. 55/2019), satu langkah yang disambut baik oleh persatuan industri dan memberi pemahaman yang jelas kepada pengeluar kereta tentang Indonesia. Pelan hala tuju EV. Malaysia dan MAAri tidak menyediakan ini.

Kerajaan Indonesia menetapkan matlamat untuk EV membentuk 20 peratus daripada semua kereta domestik yang dikeluarkan, bersamaan dengan kira-kira 400,000 e-kereta, menjelang 2025. Dengan motosikal diutamakan berbanding kereta secara nasional, kerajaan juga menyasarkan untuk menjadikan e-motosikal berjumlah 20 setiap peratus daripada jumlah pengeluaran motosikal domestik.

Menurut Kementerian Perindustrian, terdapat 15 pengeluar e-motosikal domestik dengan kapasiti pengeluaran sehingga 877,000 e-motosikal setiap tahun. Bau pun tidak ada bagi Malaysia sekarang ini.

Untuk memaniskan perjanjian dengan semua pengeluar kereta asing, Kementerian Perindustrian Indonesia, menetapkan matlamat untuk menyediakan 1 juta kereta untuk dieksport ke rantau ASEAN menjelang 2025, di mana dua puluh peratus daripadanya adalah kenderaan elektrik. Kami sudah melihat Hyundai melakukan ini dengan IONIQ 5.

Pasaran eksport baharu mungkin perlu dimanfaatkan untuk ini. Setakat ini, kereta buatan Indonesia kebanyakannya dieksport ke negara kurang maju di Asia, Pasifik, Timur Tengah dan Amerika Tengah dan Selatan, yang mempunyai kuasa beli yang rendah dan masih kekurangan infrastruktur untuk kenderaan berkuasa bateri. Eropah, Amerika Utara dan China pada masa ini bukan antara pasaran sasaran.

Antara lain, Dekri Presiden semasa mewujudkan asas undang-undang untuk pengeluaran bateri, keperluan kandungan tempatan, stesen pengecasan dan kemungkinan insentif cukai. Sebagai contoh, menjelang 2021, kereta elektrik yang dikeluarkan di Indonesia mesti mempunyai sekurang-kurangnya 35 peratus kandungan tempatan, sekurang-kurangnya 40 peratus menjelang 2023, sekurang-kurangnya 60 peratus menjelang 2029, dan sekurang-kurangnya 80 peratus menjelang 2030. Betapa tepatnya saham yang kelihatan berharga tinggi ini diukur tidak diterangkan, walaupun ini mungkin dinyatakan dalam peraturan susulan.

Di samping itu, Dekri Presiden membenarkan kenderaan elektrik dibongkar sebahagiannya (IKD – Incompletely Knocked Down) atau sebahagiannya (CKD – Completely Knocked Down) – selagi industri domestik tidak dapat menghasilkan komponen yang diperlukan. Selain itu, sehingga syarikat tempatan dapat meningkatkan pengeluaran mereka sendiri, kenderaan elektrik yang lengkap (CBU – Completely Built-Up) mungkin diimport buat sementara waktu.

Stesen pengecas elektrik harus mudah diakses mengikut peraturan dan mereka harus mempunyai tempat letak kereta sendiri. Ia akan diwujudkan terutamanya di stesen minyak, pusat membeli-belah, kawasan rehat, bangunan kerajaan dan kompleks pangsapuri. Pembangunan infrastruktur pengecasan harus digalakkan secara fiskal.

Pengeluaran kenderaan elektrik harus disokong oleh insentif cukai dan bukan cukai. Insentif cukai termasuk pengurangan duti import ke atas komponen atau penggalakan eksport dan penggalakan penyelidikan dan pembangunan. Langkah bukan fiskal mungkin mengenai pengecualian kenderaan elektrik daripada sekatan pemanduan tertentu, seperti dasar plat lesen ganjil genap yang sedang dilaksanakan di Jakarta.

Seterusnya ialah permainan angka yang mudah. Indonesia mempunyai pasaran kenderaan yang besar berbanding negara ASEAN yang lain. Pasaran dua rodanya adalah dua kali lebih besar daripada yang terbesar seterusnya di rantau ini dan ia merupakan pasaran kenderaan penumpang ke-2 terbesar di rantau ASEAN pada 2020.

Pada 2019, jumlah jualan domestik kereta penumpang, bas, dan trak yang diterbitkan oleh Gabungan Industri Kereta Indonesia (GAIKINDO) adalah sebanyak 1,030,126 unit dan jumlah jualan domestik dua roda seperti yang diterbitkan oleh Association of Indonesia Motorcycle Industry (AISI), adalah. 6,487,460 unit. Malaysia hanyalah sebahagian kecil dan ia tidak berkembang kerana mata wang dan ekonomi kita semakin lemah.

Previous post

Subaru Legacy 2023 Mendapat Fascia Hadapan Lebih Berani, Peralatan Baharu

Next post

Aprilia RSV4 1100 Factory Baharu Dilancarkan Di Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *