Kemalangan / Malapetaka / Recall

Apakah Yang MAAri Lakukan Untuk Bengkel Kereta Yang Dilanda Banjir

Bukankah mereka sebahagian daripada industri automotif yang memerlukan bantuan daripada MAAri?

Kita telah melihat berapa ramai rakyat Malaysia yang kehilangan tempat tinggal, harta benda dan kenderaan dalam banjir kilat baru-baru ini. Hampir semua pemilik kenderaan yang terjejas tidak mengambil perlindungan insurans tambahan untuk kerosakan banjir dan kenderaan yang terkesan kini berada di luar berpuluh-puluh bengkel menunggu pemiliknya mencari wang untuk memulihkan kereta mereka.

Sementara itu, kebanyakan kawasan banjir kilat yang terjejas mempunyai bengkel kereta dan motosikal dan mereka juga telah dilanda banjir kilat ini. Masalahnya, kebanyakan pemilik bengkel ini adalah pemilik perniagaan kecil-kecilan dan mereka tidak dapat memulihkan kereta yang sedia ada di bengkel mereka untuk penyelenggaraan dan pembaikan rutin semasa banjir kilat.

Pemilik bengkel kecil ini kini mungkin terpaksa menutup atau isytihar muflis. Dengan itu, apa akan jadi kepada pemilik kereta yang ditinggalkan dengan kenderaan yang tidak boleh digunakan.

Ini adalah situasi yang sukar dan di sinilah organisasi yang sepatutnya menjaga industri automotif kita yang tidak stabil harus menghulurkan bantuan dalam apa jua cara yang mungkin untuk memastikan bengkel ini buka, berjalan dan sedia untuk membaiki semula kenderaan dalam bengkel mereka kepada pemiliknya.

Apa Yang Sepatutnya Dilakukan Agensi Automotif

MAAri dikatakan sedang melatih anak muda Malaysia untuk industri automotif. Mengapakah pelajar automotif ini TIDAK dibawa masuk untuk membantu bengkel ini memulihkan kenderaan yang dilanda banjir?

Ini akan menjadi latihan ‘on the job’ TERBAIK untuk mereka dan pemilik bengkel akan mendapat bantuan tenaga kerja yang sangat diperlukan untuk memastikan perniagaan mereka terus berjalan dan kereta banjir pelanggan dapat diperbaiki dengan lebih cepat dan pada kos yang lebih rendah.

MAAri juga boleh berkomunikasi dengan kolej automotif seperti Despark dan TOC untuk membawa masuk pelajar mereka untuk membantu bengkel ini yang akan menjadi latihan yang hebat untuk pelajar automotif mereka.

MAAri sepatutnya segera bekerjasama dengan pemborong alat ganti dan SpareXhub untuk mendapatkan alat ganti kenderaan lama untuk dibeli oleh pemilik kereta lama yang ditenggelami air pada harga rendah. 

Apakah yang TIDAK Patut Dilakukan oleh Agensi Automotif

Ini bagaimanapun TIDAK berlaku dan sebaliknya ‘agensi automotif’ Malaysia, MAAri sibuk melihat kepada e-dagang Unified, pasaran e-dagang (ditandatangani dengan PH Empire Holdings Berhad yang disenaraikan sebagai penyedia kesihatan, bukan penyedia automotif), Covid- 19 kit ujian dan produk kecantikan (satu masa dahulu).

Agensi kerajaan ditubuhkan untuk membantu pemilik perniagaan dan bukan untuk mencari peluang perniagaan baharu yang tidak berkaitan dengan industri berkaitan mereka. MAARi sepatutnya terlibat dalam semua perkara automotif dan bukannya industri kesihatan dan kecantikan.

Previous post

Prototaip Maserati Grecale Sedang Diuji Dalam Suhu Subzero

Next post

Mercedes W126 S-CLASS 1986 Bernama “ISTANA KUANTAN” Untuk Dijual

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published.