Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Tesla Dan Insentif Cukai Biden Untuk Kereta Elektrik Di Amerika

Elon Musk akan meningkatkan pengeluaran Tesla di China.

Pada awal November tahun ini, Elon Musk menggunakan Twitter untuk bertanya kepada 62.5 juta pengikutnya jika dia harus menjual 10 peratus daripada 170 juta saham Tesla yang dimilikinya.

Dia mengaitkannya dengan cadangan kongres Demokrat untuk mengenakan cukai, di bawah syarat tertentu, ke atas bilionair untuk keuntungan saham yang tidak direalisasikan. Musk, yang pegangannya dalam syarikat USD1.2 trilion bernilai USD208 bilion, bukanlah peminat idea itu.

Kemudian pada 11 November, Reuters melaporkan bahawa Tesla mempunyai model yang tidak layak untuk kredit cukai tambahan dalam rancangan perbelanjaan Presiden Biden sebanyak USD1.8 trilion kerana kenderaan elektriknya dibuat oleh pekerja bukan union. Tetapi Musk mempunyai pemacu lain untuk berjaya, terutamanya China.

Pengalakkan kenderaan elektrik Biden memilih pemenang dan yang kalah yang terang. Cadangan yang sedang dipertimbangkan di Kongres akan menambah kredit cukai tambahan sebanyak USD5,000 untuk kenderaan elektrik dan bateri EV yang dibuat di Amerika Syarikat dan dengan buruh terancang, selain daripada USD7,500 yang tersedia pada masa ini.

Setakat ini, Chevrolet Bolt EV General Motors ialah satu-satunya model yang layak walaupun versi masa depan trak pikap F-150 EV Ford Motor, Cadillac Lyriq GM dan Hummer EV juga layak.

Buat masa ini China ialah hab eksport utama Tesla dan tahun lepas, hasil meningkat lebih daripada dua kali ganda kepada USD6.7 bilion manakala ia meningkat sebanyak 20 peratus di Amerika Syarikat kepada USD15.2 bilion.

China menyumbang kira-kira separuh daripada keseluruhan jualan kenderaan elektrik global pada bulan September, menurut Rystad Energy, dan Beijing telah menetapkan matlamat EV membentuk 40 peratus daripada semua jualan kenderaan menjelang 2025.

stesen pengecas kereta electrik

Chevrolet EV yang lebih murah telah memasuki Amerika Syarikat, tetapi penarikan balik bateri baru-baru ini telah mengurangkan bahagian pasarannya sebanyak lebih separuh daripada suku kedua kepada suku ketiga kepada 4 peratus, menurut Experian.

Tesla sudah merancang untuk menurunkan harga, dengan model USD25,000 mungkin dilancarkan pada 2023. Itu akan memastikan jualan mereka terus bergerak, walaupun tanpa rangsangan insentif cukai Biden tambahan.

Namun, Tesla terus menguasai pasaran kenderaan elektrik AS dengan kira-kira 73 peratus bahagian pada suku ketiga, menurut Experian. Teslas sudah mahal berbanding pesaing terdekatnya dan jualannya tidak mengalami kemerosotan walaupun kredit cukai sudah memihak kepada kereta lain.

Insentif pengguna USD7,500 sudah maksimum untuk firma itu pada 2019 apabila ia melepasi 200,000 jualan kenderaan yang layak. Tetapi jualan Tesla melonjak lebih daripada 70 peratus pada suku ketiga tahun ini.

Negara-negara ASEAN perlu memperkenalkan insentif cukai yang serupa dengan Biden untuk penggunaan EV yang lebih tinggi daripada pembeli kereta kelas pertengahan. Thailand telah menjadi yang pertama dan Malaysia baru-baru ini mengumumkan insentif cukai mereka sendiri dalam Bajet 2022.

Previous post

Hero Pandu Toyota Prado Dalam Filem No Time To Die

Next post

JMC Vigus Pro Pencabar Baharu Pasaran Trak Pikap Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *