Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Indonesia, Hub Kenderaan Elektrik ASEAN Baharu

Indonesia mempunyai sumber mineral yang kaya yang industri Elektrik (EV) perlukan. Negara itu menyediakan 25% simpanan nikel dunia serta logam lain seperti kobalt. Ini adalah logam penting dalam pengeluaran bateri EV dan, oleh itu, dalam keseluruhan rangkaian bekalan untuk kenderaan ini. Inilah sebab mengapa pengeluar kereta dengan rancangan EV yang besar melabur di Indonesia dan pada masa yang sama memanfaatkan kelas menengah Indonesia yang besar yang terus meningkat dari tahun ke tahun sejak presiden Indonesia Joko Widodo berkuasa dengan membersihkan dan meluruskan kerajaannya. Mengetepikan birokrasi dan mengurangkan rasuah dan memberikan petunjuk insentif yang jelas kepada pelabur, Indonesia akan mendahului Malaysia dalam beberapa tahun yang singkat. Ini akan berlaku, walaupun isu global COVID-19 dan isu-isu ekonomi yang semakin meningkat sebagai keperluan untuk mobiliti berharga patut akan berterusan.

Tesla Model 3 EV

Menukar Trend Automotif

Dekad yang lalu menyaksikan trend ketara dalam teknologi; beberapa kepentingan dan pertumbuhan yang paling ketara ditumpukan kepada industri EV. Seketika impian ahli teknologi hijau, kenderaan elektrik menikmati pertumbuhan yang besar dalam dekad yang lalu. Menjelang 2018, penjualan EV global telah mencapai 2 juta unit, dan jumlah itu dijangka meningkat dua kali ganda kepada 4 juta pada tahun 2020. Di samping itu, harga kenderaan yang pernah tinggi ini jatuh, dan pek baterinya mungkin lebih murah daripada enjin bahan bakar seawal tahun 2022.

Momentum ini menyebabkan pertumbuhan besar bagi logam yang digunakan dalam bateri EV. Pakar industri meramalkan bahawa pasaran EV akan memerlukan sekitar 1.3 juta tan nikel setiap tahun pada tahun 2030, dibandingkan dengan 600.000 tan pada tahun 2018. Cobalt menghadapi kenaikan permintaan yang serupa, dengan para pakar meramalkan kenaikan 332% dalam penawaran global dari tahap 2017 , kepada 314,000 tan setahun.

2020 Honda Fit electric vehicle

Kelebihan Indonesia

Kekayaan simpanan mineral Indonesia bukanlah satu-satunya alasan untuk negara ini terus berkembang dalam rantaian bekalan EV. Lokasi Indonesia di tepi Pasifik memberikan laluan pengangkutan lurus laut ke Jepun, pemain utama dalam membangunkan teknologi baharu dan China. China sedang membangunkan industri baterinya sendiri, memberi tumpuan untuyk menjadi pemimpin dalam pengeluaran sel-sel kuasa untuk digunakan dalam pelbagai produk. Kedua-dua negara mewakili pasaran-pasaran penting bagi mineral EV, pasaran di mana Indonesia dapat dengan mudah memenuhi lokasi geografi yang menguntungkan.

Kerajaan Indonesia memanfaatkan kelebihannya kerana ia berfungsi secara aktif untuk mengukuhkan industri EVnya. Tahun lalu, presiden Indonesia Joko Widodo menandatangani keputusan yang menggariskan sokongan pemerintah terhadap produksi EV Indonesia. Rancangan ini merangkumi tarif yang dikurangkan bagi syarikat yang mengimport peralatan untuk pengeluaran EV, sehingga memudahkan industri berkembang. Peraturan baru mewujudkan ruang yang menguntungkan bagi syarikat-syarikat seperti Bolt Metals.

2020 Honda e EV

Pelaburan EV

Sudah tiga berturut-turut, Honda Motor Company Ltd telah memperolehi Kelley Blue Book Plug-In Hybrid Car Best Buy dengan model Honda Clarity. Tesla Inc. telah melihat kejayaan yang mengagumkan dengan Tesla Model 3, yang merupakan salah satu kereta terlaris di Eropah. Toyota Motor Corporation baru saja mengumumkan rancangan untuk membina kilang kenderaan elektrik baharu di China. Dan Toyota bekerjasama dengan Panasonic Corp ADR untuk menubuhkan Prime Planet Energy & Solutions, Inc., sebuah usaha sama khusus dalam bateri prismatik automotif.

Previous post

Pajak Atau Beli Selepas Perintah Kawalan Pergerakan

Next post

Ferrari Untung Sebanyak RM407k Bagi Setiap Kereta Yang Dijual

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *