Bisnes

Kenali Wang Chuanfu: Arkitek Kejayaan BYD, Kilang Kereta Elektrik Terbesar

Menelusuri Perjalanan Wang Chuanfu dan BYD: Bagaimana Mereka Mengungguli Tesla dalam Industri EV

Dalam dunia industri kenderaan elektrik, BYD yang berpusat di Shenzhen dan diketuai oleh Wang Chuanfu, telah mengatasi Tesla sebagai pengeluar kereta bertenaga bateri terbesar. Pada suku keempat tahun 2023, BYD – sebuah syarikat yang diasaskan pada tahun 1995 dan mempunyai Warren Buffett dari Berkshire Hathaway sebagai salah seorang pemegang saham – telah mencatatkan jualan tertinggi dengan 526,000 kenderaan elektrik bertenaga bateri, berbanding dengan 484,000 yang dijual oleh Tesla.

Wang Chuanfu, seorang tokoh yang mengubah dunia automotif, dianggap sebagai pengasas perubahan di BYD. Tu Le, pendiri Sino Auto Insights, sebuah firma konsultansi di Beijing, telah mengakui, “Empat hingga lima tahun yang lalu, tiada siapa yang menyangka bahawa EV buatan China mampu bersaing dari segi kualiti atau kebolehpercayaan.” Kini, EV buatan China bukan sahaja setaraf dengan jenama global, malah menjadi pilihan utama bagi kebanyakan pelanggan.

Kejayaan BYD juga merupakan lambang kejayaan Wang Chuanfu dari keadaan susah kepada kaya. Kisah seorang profesor dalam penyelidikan logam bukan ferus yang bertukar menjadi eksekutif yang keras kepala, dengan tumpuan pada teknologi, rantaian bekalan dan pengurangan kos, kini menjadi ruji dalam sekolah sains dan perniagaan China.

Kejayaan BYD dikaitkan dengan budaya pengurangan kos yang ketat yang diamalkan oleh Wang Chuanfu. Beliau, yang lebih dikenali sebagai “Pengerusi,” adalah tokoh yang disegani dan ditakuti, di mana di sebalik penampilan sederhananya, tersembunyi seorang pengurusan yang teliti dengan etika kerja yang sangat kuat.

BYD Founding Chairman Wang Chuanfu with London’s Lancaster House was Colin Robertson, CEO of Alexander Dennis Ltd (ADL)

Selain itu, pada tahun 2008, Charlie Munger telah meyakinkan rakan perniagaannya, Buffett, untuk melabur USD230 juta (kira-kira RM1,067,315,000) untuk pegangan 10 peratus dalam syarikat China yang kurang dikenali ketika itu, dengan mengatakan bahawa dalam Wang, mereka mempunyai gabungan Thomas Edison dan Jack Welch, bekas ketua General Electric.

Berkshire sejak itu telah menjual pegangan 2 peratus dengan harga USD890 juta (kira-kira RM4,130,045,000). Pegangan mereka yang tinggal bernilai kira-kira USD2.3 billion (sekitar RM10,673,150,000). Keuntungan bersih BYD telah lebih daripada berganda menjadi RMB21.37 billion (sekitar RM 13,921,500,000) dalam sembilan bulan pertama tahun 2023, berbanding dengan tempoh yang sama pada tahun 2022.

Wang Chuanfu, Chairman and President of BYD Co., Ltd. (second from left); Liu Xueliang, General Manager of BYD Asia-Pacific Auto Sales Division (second from right); Li Yunfei, General Manager of BYD Branding & PR Division (left); and Atsuki Tofukuji, President of BYD AUTO JAPAN Inc. (right)

Walaupun Munger terkesan dengan kemahiran kejuruteraan Wang, pakar menilai kejayaan BYD terutamanya disebabkan oleh budaya pengurangan kos yang ketat. Wang telah memperkenalkan “kawalan kos yang sangat agresif,” menurut Christoph Weber dari kumpulan perisian Switzerland, AutoForm.

Lebih lanjut, untuk BYD, mengupah syarikat lain untuk perkakasan atau perkhidmatan adalah pilihan terakhir. Ini berakibat kepada inovasi dalam pembuatan. Sebagai contoh, pada hari-hari awal BYD, Wang telah memperoleh alat penekan panel dari Jeep di Beijing. Ini membolehkan syarikat itu memecahkan teknologi “sel-ke-badan,” yang menggabungkan sel bateri EV dengan badan kereta.

Semua maklumat ini kami peroleh dari Financial Times. Terima kasih kepada Financial Times atas maklumat yang diberikan.

Maklumat dan gambar terima kasih kepada Financial Times.

Terus-Terang

Melihat kepada perjalanan Wang Chuanfu dan BYD, kita terpukau dengan bagaimana kegigihan, inovasi, dan ketekunan dalam mengatasi cabaran telah membawa mereka ke puncak industri automotif global. Transformasi BYD dari sebuah syarikat yang kurang dikenali menjadi pemimpin dalam pembuatan EV menunjukkan betapa pentingnya pemikiran kreatif dan kepemimpinan yang berani dalam dunia perniagaan. Ini bukan hanya kisah kejayaan sebuah syarikat, tetapi juga kisah bagaimana seseorang dengan visi yang jelas dan tekad yang kuat dapat mengubah landskap industri global. Wang Chuanfu dan BYD telah membuktikan bahawa dengan inovasi dan pengurusan yang cekap, tiada yang mustahil.

Previous post

Puncak Prestasi Jualan & Eksport NEV China di Tahun 2023

Next post

Masalah Parkir Kereta di Hadapan Rumah: Krisis di Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *