Trak Pikap, Van, MPV, Bas & Lori

Chery Lancar Trak Pikap Baharu: Saingan Ford Ranger di Australia

Trak Pikap Chery Bakal Jejaki Pasaran Malaysia: Persaingan Sengit Dengan Ford Ranger dan Toyota Hilux

Dalam langkah terbaharu Chery memperluas pasaran global, jenama ini bersiap sedia untuk merintis cabaran dalam pasaran pikap bersaiz sederhana. Trak pikap tanpa nama (buat masa ini), yang dibina dengan rangka badan atas, bakal diperkenalkan di Australia di bawah sub-jenama ‘Karry’, sementara tidak akan dipasarkan di Amerika Syarikat.

Pada era 2010-an, Chery pernah menguji pasaran dengan Karry Higgo, sebuah model yang kurang memikat, terilham dari Isuzu. Namun, kali ini Chery menunjukkan kesungguhan yang lebih tinggi. Ini menimbulkan persoalan, adakah kali ini mereka akan mencapai kejayaan lebih besar dalam penjualan dan kepuasan pelanggan?

Trak pikap twin cab Chery ini menampilkan rupa yang menarik. Ia dilengkapi gril berpola berlian yang menyatu dengan sempurna ke dalam kluster lampu kepala LED individu, mirip Hyundai Santa Cruz dan sesuai dengan bahasa reka bentuk jenama.

Di bahagian belakang, trak pikap Chery ini memperlihatkan lantai pendek, lampu ekor LED berbentuk sudut dengan logo ‘Chery’ pada pintu belakang, serta pelindung bawah yang unik memberikan sedikit nuansa ‘SUV’, walaupun kemungkinan akan dilengkapi dengan bumper keluli yang lebih utilitarian untuk pembeli kegunaan komersial.

Interiornya merupakan ciri khas Chery dengan paparan pemandu digital 10.25 inci dan sistem infotainment 10.25 inci. Banyak elemen suis dari Omoda 5 turut hadir dan ciri teknologi kemungkinan akan mengikut jejak langkah yang sama.

Selain itu, trak pikap Chery ini mungkin akan menawarkan beberapa pilihan kuasa, termasuk varian kenderaan elektrik (EV), hibrid plug-in (PHEV), dan enjin pembakaran dalaman (ICE) murni. Varian EV dikhabarkan mempunyai seni bina 800 volt.

Pilihan PHEV kemungkinan akan dilengkapi dengan enjin turbo 1.5 liter bersama motor elektrik, sementara varian ICE mungkin akan menampilkan enjin turbo 2.0 liter. Varian ini kemungkinan akan lebih popular daripada varian sepenuhnya elektrik yang mungkin tidak dipilih jika trak pikap ini tiba di Malaysia.

Bersaing dalam segmen pikap bersaiz sederhana yang sengit dan penuh pesaing, trak pikap Chery ini akan berdepan dengan Toyota Hilux, Ford Ranger, Mazda BT-50, Isuzu D-Max, GMW Cannon, Geely Radar RD6, dan lain-lain. Bagaimanakah ia akan mengukur kekuatan dengan pesaing yang lebih mapan?

Nantikan pengumuman mengenai spesifikasi enjin, harga, dan tarikh pelancaran rasmi dalam bulan-bulan akan datang, dengan trak pikap ini kemungkinan akan mula dijual pada awal 2025. Adakah anda akan mempertimbangkan trak pikap Chery ini jika ia tiba di Malaysia?

Terima kasih kepada Carscoops atas maklumat dan gambar yang disediakan. Artikel penuh Carscoops boleh dirujuk di sini.

Terus-Terang

Melihat pada langkah Chery yang semakin berani dalam arena automotif global, kita tak dapat tidak terkesan dengan ketekunan dan inovasi yang ditunjukkan. Menyusuri arus persaingan yang tidak pernah reda, Chery seperti berada di persimpangan yang kritis, di mana setiap pilihan dan strategi mereka akan menentukan kedudukan mereka dalam pasaran yang serba kompetitif ini. Dengan nafas yang penuh harapan, kita menanti apakah trak pikap ini akan membawa angin segar ke pasaran Malaysia, atau sekadar menjadi bayang-bayang di belakang nama-nama gergasi yang telah lama berakar. Namun, satu yang pasti, langkah berani Chery ini layak mendapat pengakuan dan perhatian.

Previous post

MG Motors Malaysia: Menapakkan Jejak Kebanggaan Automotif British

Next post

Proton Commerce: Mencapai Kejayaan Bersejarah Pada 2023, Menuju Puncak Pada 2024

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *