Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Tesla Tarik Balik 2 Juta Kereta di AS: Kereta Malaysia Amacam?

Masalah Autopilot Tesla di AS: Adakah Pasaran Malaysia Turut Terkesan?

Di tengah kemeriahan industri kenderaan elektrik, Tesla sekali lagi mencetuskan kebimbangan. Mereka terpaksa menarik balik lebih 2 juta kereta di Amerika Syarikat kerana masalah dalam sistem Autopilot mereka. Ini menimbulkan soalan, bagaimanakah nasib kereta-kereta Tesla di Malaysia?

Model Terjejas: S, 3, X, dan Y Keseluruhan model yang terlibat dalam penarikan balik ini melibatkan kereta-kereta yang dikeluarkan antara 5 Oktober 2012 hingga 7 Disember 2023. Dengan kata lain, hampir semua kereta Tesla yang pernah dijual di AS terjejas. Walaupun penyelesaian masalah ini akan dilakukan melalui kemas kini perisian melalui udara (OTA), masih belum jelas apakah langkah yang sama akan diambil untuk kereta Tesla di Malaysia.

Dokumen NHTSA Dokumen penarikan balik oleh Pentadbiran Keselamatan Jalan Raya Kebangsaan (NHTSA) menyatakan, “Dalam keadaan tertentu ketika Autosteer (autopilot) diaktifkan, kawalan ciri ini mungkin tidak cukup menonjol dan luas untuk menghalang penyalahgunaan pemandu terhadap ciri bantuan pemandu lanjutan Tahap 2 SAE.”

Proses Penarikan Balik Ini merupakan penarikan balik kedua yang dilakukan Tesla berkaitan dengan ciri Autopilot dalam tahun ini. Ia berlaku selepas penyiasatan dua tahun oleh NHTSA, yang mendapati terdapat 956 kemalangan semasa ciri Autopilot didakwa digunakan, dengan sekurang-kurangnya 17 kematian yang disahkan.

Tesla mengakui bahawa cara sistem mereka memastikan pemandu tetap fokus mungkin tidak mencukupi dan ‘mungkin tidak memadai untuk mengelak penyalahgunaan pemandu’, yang seterusnya membawa kepada penarikan balik ini. Jika sistem ini dibina dengan lebih efektif, mungkin kejadian ini dapat dielakkan.

Realiti Jalan Raya Malaysia Jelaslah, keadaan jalan raya Malaysia tidak seideal di Amerika Syarikat. Oleh itu, kemungkinan besar ciri Autopilot Tesla tidak dapat digunakan sepenuhnya di sini. Namun, dengan keadaan jalan raya yang lebih baik di AS dan Autopilot masih menghadapi masalah, Tesla harus mengakui kelemahan sistem mereka dan memperbaikinya segera.

Kenyataan Tesla Sehingga kini, Tesla belum memberikan kenyataan sama ada penarikan balik ini akan mempengaruhi model mereka di negara lain termasuk Malaysia. Namun, jika penarikan balik ini turut berlaku di Malaysia, ini akan meninggalkan lebih banyak pelanggan yang tidak berpuas hati. Kita berharap semakin banyak orang akan melihat realiti sebenar jenama ini dari masa ke masa.

Tesla-Model-3-Experience-Flagship-1.0-Large

Terus-Terang Dalam merenung nasib kereta-kereta Tesla di Malaysia, kita harus mempertimbangkan aspek keselamatan dan kebolehpercayaan teknologi yang dijanjikan. Adalah penting bagi pengeluar kenderaan seperti Tesla untuk mengutamakan keselamatan pengguna dan memastikan teknologi yang dibanggakan benar-benar berfungsi dengan sempurna. Di akhirnya, kejelasan dan tanggungjawab terhadap pengguna tidak hanya menunjukkan integriti syarikat tetapi juga membentuk kepercayaan yang berkekalan dalam industri ini.

Previous post

BYD SEAL Bakal Dilancarkan di Malaysia dengan Harga Menarik

Next post

Kemasukan Zeekr ke Malaysia: Adakah Ia Akan Berlaku?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *