Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Sistem Brek Regeneratif Bukan Jawapan untuk Masalah Jarak EV

Menilai Keberkesanan Sistem Brek Regeneratif dalam EV: Penilaian Mendalam Terhadap Kekuatannya

Sistem brek regeneratif, atau lebih dikenali sebagai brek regen, merupakan inovasi teknologi yang luar biasa, namun memiliki batasan yang lebih besar daripada yang kita jangka.

Teknologi ini telah menjadi tulang belakang mobiliti elektrik selama beberapa dekad, bermula dengan kenderaan hibrid komersial pertama. Prinsipnya mudah tetapi elegan – motor elektrik menukar kuasa elektrik kepada kuasa kinetik untuk menggerakkan roda. Brek regeneratif pada dasarnya membalikkan proses ini. Tenaga kinetik roda ditukar kembali kepada kuasa elektrik dengan menggunakan motor sebagai sejenis dinamo.

Walaupun brek regeneratif telah digunakan pada kenderaan petrol tulen (ingat meter ‘Caj’ pada kenderaan BMW terkini), keberkesanannya di sini adalah yang kedua. Biasanya, kuasa yang dikembalikan digunakan untuk mengurangkan beban pada enjin pembakaran dalaman daripada mengawal alternator. Ini mengurangkan kerugian dan meningkatkan kecekapan enjin keseluruhan, tetapi sukar untuk menentukan dengan tepat berapa banyak bahan api yang disimpan.

Brek regeneratif lebih relevan untuk kenderaan elektrik yang menggunakan bateri untuk menggerakkan roda. Walau bagaimanapun, jangan biarkan sesiapa memberitahu anda bahawa ia lebih berkesan daripada yang sebenarnya. Kami baru-baru ini menemui tweet yang betul-betul mengatakan bahawa brek regeneratif “mengecas bateri.” Tanggapan yang mungkin timbul di sini ialah brek regeneratif meletakkan semua kuasa kembali ke dalam bateri, dan itu jauh dari kebenaran.

Pertama, Brek Regeneratif tidak sepenuhnya memulihkan semua tenaga yang digunakan untuk melajukan kereta atau mendaki bukit. Tiada mesin yang boleh 100% cekap, jadi terdapat kerugian di situ juga.

Masalah kedua ialah bateri kereta juga menjanakan banyak komponen elektrik lain. Penyaman udara, pencahayaan dalaman dan luaran, sistem audio, sambungan data, paparan, tempat duduk, pengelap… Sistem ini menggunakan tenaga yang tidak boleh dipulihkan. Menariknya, kenderaan petrol (dan beberapa hibrid awal) yang mempunyai brek penjanaan semula akan menggunakan kuasa pulih untuk mengawal item ini.

Jadi, sejauh manakah Brek Regeneratif membantu? Electrek menjalankan kajian pada tahun 2018 dan mendapati had atas Model S adalah sekitar 32%, tetapi purata adalah sekitar 15-20%. Terdapat lebih banyak kajian baru-baru ini, tetapi dalam cuaca Malaysia, jumlah kuasa yang dipulihkan mungkin disembunyikan oleh berapa banyak kuasa yang dikeluarkan oleh sistem penyejukan. Sebagai contoh, laman web Porsche Taycan mempunyai kalkulator jarak yang menunjukkan kesan penghawa dingin pada jarak. Kami menetapkan peluncur kepada kawalan penuh peniaga untuk mensimulasikan trafik yang lebih tinggi dan berikut ialah keputusannya:

Penghawa dingin dalam kes ini mengurangkan jarak lebih daripada 100km, atau 30%. Walaupun dalam senario brek regeneratif yang paling ideal, hanya keperluan kuasa penyejukan dipenuhi. Terdapat juga bukti yang menunjukkan bahawa brek regeneratif kurang berkesan pada kelajuan yang lebih rendah.

Terus Terang

Brek regeneratif adalah inovasi yang elegan dan sangat diperlukan dalam semua kenderaan elektrik. Ia secara mendadak mengurangkan haus pada pad brek anda, mengurangkan pembaziran tenaga dan secara keseluruhan menambah lebih sedikit julat pada EV anda dalam senario tertentu. Lebih baik memilikinya daripada tidak. Setiap kali kami menguji kereta elektrik, kami secara naluri menetapkan brek regeneratif ke tahap maksimum. Walau bagaimanapun, orang ramai perlu sedar bahawa ia bukan teknologi ajaib yang mengurangkan keperluan untuk infrastruktur pengecasan awam yang mantap.

Previous post

Panduan PLUS Terkini: Adakah Ia Berbeza Setiap Musim Perayaan?

Next post

Toyota Hibrid - Pilihan Mesra Alam & Cekap Tenaga

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *