Berita Auto

Inovasi Uni Wheel Hyundai & Kia

Hyundai Motor Company bersama Kia Corporation telah melancarkan sistem pemanduan roda universal, yang dikenali sebagai ‘Uni Wheel’.

Pelancaran inovatif ini berlangsung semasa ‘Hari Teknologi Uni Wheel’ di Seoul, Korea. Uni Wheel ialah satu kejayaan yang dijangka mengubah wajah mobiliti masa depan, dengan sistem roda bersepadu yang meningkatkan ruang dalaman dalam kenderaan elektrik (EV). Mari kita selami lebih mendalam teknologi revolusioner ini dan ketahui bagaimana Uni Wheel berpotensi membentuk semula masa depan mobiliti elektrik.

Uni Wheel: Pembaharuan Dalam Reka Bentuk EV Sistem pemanduan Uni Wheel merupakan langkah maju dalam reka bentuk EV, menangani cabaran yang dihadapi oleh kaedah transmisi kuasa konvensional. Berbeza dengan kenderaan enjin pembakaran dalaman (ICE) tradisional, Uni Wheel mengubah struktur sistem pemanduan dengan mengintegrasikan komponen penting ke dalam hab roda. Pendekatan unik ini memungkinkan konfigurasi lantai rata, mengoptimumkan ruang dan membuka jalan bagi Kenderaan Binaan Khas (PBVs).

Memajukan Mobiliti Masa Depan Melalui Penggunaan Ruang Fokus Hyundai Motor dan Kia pada penggunaan ruang dalam seni bina kenderaan masa hadapan selaras dengan kemajuan terkini dalam teknologi elektrifikasi, pemanduan autonomi, dan konektiviti. Uni Wheel menggunakan konfigurasi gear planet khas, memudahkan pergerakan berbilang gandar dan jarak hayunan suspensi yang luas. Ini bukan sahaja memastikan ketahanan yang tinggi dan keselesaan pemanduan, tetapi juga membolehkan pemvektoran tork yang tidak pernah berlaku sebelum ini untuk keupayaan dinamik yang dipertingkatkan dan kestabilan stereng.

Efisiensi dan Pengoptimuman Ruang Dalaman Pemindahan komponen sistem pemanduan ke dalam hab roda oleh Uni Wheel membuka ruang tambahan dalam kenderaan, membolehkan susun atur dalaman yang inovatif. Dengan mengecilkan motor elektrik tanpa mengorbankan prestasi, Uni Wheel menawarkan potensi untuk ruang kargo yang lebih besar, susunan tempat duduk yang tidak konvensional, dan kapasiti bateri yang ditingkatkan untuk jarak pemanduan yang lebih jauh.

Maksimumkan Ruang Penumpang untuk PBVs Konsep Uni Wheel sangat menguntungkan untuk Kenderaan Binaan Khas (PBVs), menawarkan platform lantai rata yang memaksimumkan ruang dalaman. Berbeza dengan EV tradisional, di mana penempatan bateri sering mempengaruhi ruang penumpang, Uni Wheel mengoptimumkan pembungkusan bateri, meminimumkan kehilangan ruang penumpang. Ciri ini penting untuk PBVs, membolehkan reka bentuk yang fleksibel dan dapat disesuaikan untuk pelbagai kegunaan.

Kebolehgunaan Universal untuk Pelbagai Peranti Mobiliti Kebolehgunaan Uni Wheel melampaui kenderaan penumpang, menjadikannya sesuai untuk pelbagai peranti mobiliti termasuk kerusi roda, basikal, dan robot penghantaran. Dengan keupayaan untuk berskala dari 4 inci hingga 25 inci atau lebih, adaptasi Uni Wheel menjadikannya solusi ideal untuk bentuk mobiliti peribadi yang beragam. Kemampuan sistem ini untuk menyesuaikan paksi putaran membuka peluang untuk solusi mobiliti mendaki tangga yang lancar.

Komitmen Hyundai Motor dan Kia terhadap kesempurnaan dibuktikan melalui pengesahan berterusan terhadap kestabilan, efisiensi, dan ketahanan Uni Wheel. Syarikat telah memohon dan mendaftarkan lapan paten berkaitan dengan Uni Wheel di Korea Selatan, Amerika Syarikat, dan Eropah, menunjukkan dedikasi mereka dalam memajukan mobiliti elektrik melalui teknologi canggih.

Terus-Terang
Dari perspektif kami, inisiatif Uni Wheel oleh Hyundai dan Kia merupakan lonjakan besar ke hadapan dalam cara kami melihat dan mereka bentuk kenderaan masa hadapan. Penyepaduan sempurna kecekapan, keberkesanan ruang dan penyesuaian teknologi menunjukkan visi masa depan yang lebih inklusif dan berkesan. Kami percaya bahawa Uni Wheel akan menjadi pemangkin kepada perubahan besar dalam industri EV, menetapkan piawaian baharu dalam reka bentuk dan fungsi kenderaan.

Previous post

Proton S70: Meneroka Era Baru Sedan C-Segmen di Malaysia

Next post

I-PACE Jaguar Kini Dengan Pakej Stealth di Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *