Bisnes

Pusat Tesla Pertama Malaysia Kini Dibuka di Cyberjaya

Nikmati Pengalaman EV Sepenuhnya dengan Pusat Tesla Cyberjaya yang Baru

Kini, Malaysia menyambut kehadiran pusat Tesla pertama di Cyberjaya. Pusat dua tingkat ini akan menyediakan pengalaman pelanggan sepenuhnya bagi pelanggan Malaysia dan akan dibangunkan dalam dua fasa. Dalam fasa pertama, kawasan runcit akan mempamerkan model Tesla terkini, manakala fasa kedua akan memperkenalkan kemudahan untuk perkhidmatan, penghantaran, sokongan selepas jualan, dan segala-galanya di antara itu.

Pusat-Tesla-Pertama-5.0

Terletak di Cyberjaya, sebuah pusat ICT (Teknologi Maklumat dan Komunikasi) yang utama dan hub yang mudah diakses bagi penduduk tempatan dan antarabangsa, pusat Tesla ini berdekatan dengan kawasan-kawasan komersial dan kediaman utama.

YB Senator Tengku Datuk Seri Utama Zafrul Aziz, Menteri Pelaburan, Perdagangan, dan Industri (MITI), berkata, “Kehadiran langsung Tesla di Malaysia akan merangsang misi Pelan Induk Industri Baharu Malaysia 2030 untuk membolehkan industri pembuatan kita berkembang dalam teknologi dan mempercepatkan sasaran zero karbon.”

Beliau menambah, “Lebih penting lagi, kami yakin bahawa penubuhan jualan Tesla, sokongan selepas jualan, serta teknologi bateri terkemuka dan pengecasan super di Malaysia akan memudahkan pemindahan pengetahuan, membantu meningkatkan keupayaan SME kita yang menyumbang kepada ekosistem Tesla, dan mencipta lebih banyak pekerjaan berupah tinggi untuk rakyat kita.”

“Kehadiran Tesla di Malaysia juga telah mencetuskan minat dan kesedaran awam tentang mobiliti elektrik di Malaysia. Saya berharap rakyat Malaysia akan berkongsi rasa bangga kami atas pelancaran Pusat Tesla di Cyberjaya hari ini, hanya tujuh bulan selepas pengumuman pertama tentang masuknya Tesla ke Malaysia.” beliau teruskan.

First-Tesla-Centre-in-Malaysia-4.0

Beliau mengakhiri, “Ini adalah bukti bahawa MITI dan agensinya telah menepati kata-kata kami dalam menarik pelaburan yang betul, dan dalam meningkatkan kemudahan untuk pelabur berurusan di Malaysia. Saya berharap akan lebih banyak tindakan yang berkesan dari Tesla dalam beberapa bulan mendatang.”

Selaras dengan matlamat Malaysia untuk menggalakkan mobiliti rendah karbon dan menyokong industri kenderaan elektrik (EV), pelanggan Tesla juga akan menikmati pengecualian sepenuhnya dari cukai import dan cukai eksais untuk kenderaan elektrik Tesla tanpa emisi yang didaftar baru, seperti pepatah lama yang mengatakan, “tiada masa yang lebih baik daripada sekarang.”

Selain itu, pelanggan boleh mendapatkan pengecualian cukai jalan 100 peratus dan pelepasan cukai pendapatan individu sehingga RM2,500 atas perbelanjaan berkaitan dengan kemudahan cas EV untuk tahun penilaian 2023. Syarikat yang menyewa EV bukan komersial boleh menuntut potongan cukai ke atas jumlah sewaan sehingga RM300,000 dari tahun penilaian 2023 hingga 2025.

First-Tesla-Centre-in-Malaysia-2.0

Terus Terang: Pusat Tesla Malaysia di Cyberjaya adalah satu kemunculan penting dalam perkembangan mobiliti elektrik di Malaysia. Dengan inisiatif ini, harapan kita adalah agar industri EV Malaysia berkembang dan mencipta lebih banyak peluang pekerjaan serta mempercepatkan langkah kita menuju kepada sasaran zero karbon. Pusat ini bukan hanya satu tempat untuk membeli kereta Tesla, tetapi juga tempat untuk memahami teknologi EV yang semakin mendominasi masa depan kenderaan.

Untuk maklumat lanjut, hubungi talian hotline Tesla Malaysia di 1800810655.

Previous post

Motormaniac Encore Edition: Kemuncak Acara di MYTOWN, KL

Next post

Puspakom Malaysia Punya CEO Baharu: Mahmood Razak Bahman

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *