Berita Auto

Mazda Roadster 2024: Pelancaran Model Terkini Bermula di Jepun

Mazda Roadster 2024: Penambahbaikan Terkini untuk Keasyikan Memandu

Mazda Motor Corporation (Mazda) telah mengemaskini secara signifikan kereta sukan terbuka kompaknya, Mazda Roadster (model soft-top) dan Mazda Roadster RF (model retractable hard-top), dan kini kereta baharu ini boleh ditempah awal melalui pengedar Mazda di seluruh negara. Pelancaran rasmi dijadualkan pada pertengahan Januari 2024.

Sejak debut Roadster generasi pertama pada tahun 1989 dan melalui empat generasi, lebih daripada 1.2 juta unit kereta kompak popular ini telah dihasilkan. Ini adalah jumlah yang luar biasa untuk kereta sukan terbuka berkapasiti dua tempat duduk, jadi tahniah kepada Mazda atas pencapaian menakjubkan ini. Kini, ia telah berkembang lebih jauh.

Mazda-Roadster-3.0

Selain itu, penambahbaikan terkini telah meningkatkan lagi kegembiraan pemanduan “Jinba Ittai” dengan evolusi dalam usaha untuk mempertahankan perasaan roadster sambil mematuhi peraturan keselamatan baru yang diperlukan pada zaman moden.

Dilengkapi dengan teknologi keselamatan terkini dan teknologi sambungan, termasuk penggunaan baru Mazda Radar Cruise Control (MRCC) dan Smart Brake Support [fungsi pengesanan undur (SBS-RC)], serta evolusi Mazda Connect.

Mengenai reka bentuk luaran, lampu siang (DRLs) telah diubah untuk memberi reka bentuk lampu hadapan yang lebih bersukan. Lampu belakang juga tiga dimensi, memberikan kesan yang lebih besar di jalan tanpa mengurangkan ciri-ciri unik kereta ini.

2019-Mazda-MX-5-4.0

Selain itu, dalam kereta Mazda Roadster yang baharu terdapat paparan tengah 8.8-inci yang baru. Tambahan pula, reka bentuk dalaman warna tan dan hud beige menambah pilihan warna baru untuk dipilih. Perubahan ini juga memberikan nafas nostalgia kerana reka bentuk ini mengingatkan kepada kereta sukan konsep terbuka zaman dahulu.

Sementara itu, untuk prestasi dinamik, ASYMMETRIC LIMITED SLIP DIFFERENTIAL yang baru dibangunkan (asymmetric LSD) menstabilkan kelakuan kereta dengan mengubah daya batasan differential gear semasa pemanjangan dan perpulaan. Ini bersama-sama dengan peningkatan dalam sistem penggera kuasa elektrik dan prestasi enjin meningkatkan Mazda Roadster secara ketara.

Selain itu, untuk membolehkan lebih ramai orang menikmati sukan bermotor dengan selamat, Mazda juga menambah mod kawalan Dynamic Stability Control (DSC) yang baru, “DSC-TRACK,” untuk kenderaan transmisi manual yang dioptimumkan untuk pemanduan litar, menjadikan pengalaman keseluruhan lebih selamat tetapi lebih menyeronokkan.

Mazda akan terus membangunkan “kegembiraan memandu” berdasarkan nilai-nilai berpusatkan manusia dan berhasrat untuk mencipta pengalaman bergerak yang menggembirakan dalam kehidupan harian pelanggan dan memberikan “kegembiraan hidup.” Itulah bezanya Mazda, dan itulah sebabnya mengapa semua orang menyukai keretanya.

Terus Terang

Mazda Roadster 2024 adalah sebuah perwujudan kesungguhan Mazda dalam meningkatkan pengalaman pemanduan. Dengan penambahbaikan terkini dalam teknologi keselamatan, reka bentuk yang lebih bersukan, dan peningkatan prestasi dinamik, ia menjanjikan keseronokan yang lebih besar untuk pemandu-pemandu yang menggemari model ini. Sambutan yang luar biasa terhadap Roadster ini adalah bukti bahawa Mazda terus menjadi pilihan utama dalam dunia automotif.

Previous post

BYD Lancar Bilik Pameran Pusat Beli Belah Pertama di Malaysia Timur

Next post

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance: Kemas Kini Wajah Baharu

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *